Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Såååå nöjd!!!!

Publicerad 2008-08-21 20:39:25 i Mat, bak och dryck,



Jag har precis gjort köttfärssås på 3 kg köttfärs, och det känns så himla skönt. Brukar alltid ha färdig köttfärssås i frysen, men nu efter sommaren har det inte blvit av förrän idag.

3 kg köttfärs
3 stora lökar (borde varit en till, men hade ingen hemma)
2,5 kg krossade tomater (1,5 kg vanliga, 1 kg m basilika)
5 msk tomatpuré
1,5 dl röda linser
6 rivna morötter

med följande kryddning:
*     en rejäl skvätt kantarellbuljong
*     oregano
*     svartpeppar
*     vitpeppar
*     balsamvinäger
*     en skvätt rödvin
*     en gnutta socker

Bekväm som jag är smälter jag löken i olivolja, och när den känns klar slår jag på någon dl vatten. Därefter i med köttfärsen, som alltså blir mer kokt än stekt. När den fått färg åker resten av grejerna i, och så får det stå på spisen någon timme.

.

Kommentarer

Postat av: alacs

Publicerad 2008-08-22 09:25:01

8 middagar blev det - nice!

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2008-08-22 19:36:25

Men så himlans pysslig och huslig du är! En omgång är välkommen över här! :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela