Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Kakelbryderier! - uppdaterad

Publicerad 2008-10-05 12:50:12 i Huset - renovering,



Åkte till kakelaffären med inställningen att jag ville ha ett vitt matt kakel, rektangulärt. Frågan var bara i vilken storlek, samt om jag skulle ha en rand med något som bryter av. Tjejen där avråder dock från det vita matta med argumentet att har man vitt i övrigt (luckor, väggar) kommer kaklet se beige åt det gula ut. Inte aktuellt! Golvplattornas storlek 30*30 "kräver" ganska stora plattor på väggen, ansåg hon vidare. Tillsammans med det faktum att vi inte har överskåp kommer jag så hem med 3 prover:

*     1 svart platta 30*60 med blommönster
*     1 vit platt 30*60 med blommönster
*     1 vit/grå platta 10*60, där det finns mindre stavar att göra en avvikande rand med

Ågren!!

Har försökt fota, men det är inte helt enkelt:




    


    


Svårt med färgåtergivningen. I den sista bilden ska vi inte använda den stora grå, utan enbart den stora vita, och i såfall med inslag av de små stavarna (en rad med de 3 olikfärgade stavarna högt)

Vad sägs?

Det fanns ytterligare en platta som var verkligt läcker, men där styckpriset var ungefär vad kvm-priset var på ovanstående plattor... Matt grå med blankt blommönster. Är ju lite sugen! Ska ta med två golvplattor dit nästa gång, och se vad hon säger då.

Uppdatering:

Här kommer plattan som jag refererat till ovan - den blev inte så jättemycket dyrare än de som jag haft på förslag.

Dessa plattor är 48*48


Foto www.lhadoskakel.se




.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2008-10-05 13:16:59

Hm, svårt val. Och jag får taggar av sådär kategoriska försäljare. KÄNN SJÄLV! Du måste! Du kan!



Jag gillar det nedersta och tror det kan bli fint hos er men måste du ha stavbitarna horisontellt? Kan det inte bli tvärfräckt lodrätt? Bredare rand ja, men mycket uppkäftigare. Och så skulle jag inte ta lika delar brunt, grått, vitt, utan betydligt mer vitt och grått än brunt. Assymetrisk symmetri gillar jag.

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2008-10-05 19:37:25

Väldigt snyggt kakel, det längst ner som vi var och tittade på. Det får nog bli det va!



"Knip" igen nu ett par dagar till så kör vi Hem och Villamässan på torsdag, ok!!



pok

Postat av: Jon

Publicerad 2008-10-05 20:52:18

Den i mitten gillar jag! Vad heter den?

Postat av: Ann-Louise [En bulle i ugnen]

Publicerad 2008-10-06 12:55:07

Oj vad svårt! :/

Den längst ner föll mig bäst i smaken.



Lycka till!

Kram

Postat av: Elli

Publicerad 2008-10-07 13:05:31

Den svarta med blommorna är HUR snygg som helst! =)

Postat av: alacs

Publicerad 2008-10-07 13:14:05

Tack för alla kommentarer! Har just beställt 28 st. plattor av den svarta med blommor längst ned! Eller svart är den inte, utan mörkgrå med ljusare blommor. Tror det kan bli riktigt läckert!!

Postat av: Petter

Publicerad 2008-11-09 17:41:00

Just wandered onto your blogg via Byggahus. Good to see you chose the one you did, very nice. I think you'll create a very nice mood/effect by having the contrast between the dark floor, white cupboards and dark walls again. Make sure you post on how it was to 'kakla' yourself. We just ordered 30x30cm for our kitchen, so would be great to hear more about your experiences in setting large tiles. Good luck!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela