Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Dagar man minns

Publicerad 2009-12-12 19:05:13 i Allmänt - osorterat,


Vet du vad du gjorde den 7 augusti 1998? Det var då amerikanska ambassaderna i Nairobi och Dar-es-Salaam bombades. Jag skulle varit hos en kund ett kvarter österut från ambassaden, men de ringde dagen innan och bokade av. Så istället var jag 4 km norrut, på kontoret, och vi trodde en bilbomb briserat utanför kontoret. Så stark var explosionen. Det tog inte många minuter, så välde det fram folk på gatorna utanför. Vi visste inte varför. Vi hade ingen aning förrän vi kunde prata med släkt i Sverige senare den dagen. De hade sett på CNN. I Nairobi var CNN's sändningar släckta under dagen.

Hur är det med nine-eleven? Vet du var du var då? Såg du utsändningarna direkt? Eller 28 februari 1986? Då åkte jag skidor i Norge. L hade varit i receptionen för att kolla vädret, och kom upp och sa att Palme var skjuten. Vi förstod nog inte att han var död först. Vem ville mörda Sveriges stadsminister liksom?

Kommer du ihåg din 15-årsdag? Känslan av att äntligen få gå på barnförbjuden bio (för back in those days var det här med video inte så vanligt - skulle man se något annat än tv 1 och 2 så var det bio som gällde)? Eller 18-årsdag, och allt vad det innebär med körkort, rösträtt, etc?

Dagens då barnen föddes, eller när du gifte dig? Dumma frågor, se två sistnämnda lär man ju minnas om man varit med om dem.

Lång väg för att hamna på Lucia för 25 år sedan. Natten till Lucia. Det är idag det. Det var en onsdag (just det minns jag inte, men här får man hjälp). Den kvällen, och natten minns jag mycket väl. Jag var faktiskt i skolan. Hela natten. Fast det är mest en bisak. Att jag var i skolan. Jag träffade någon som kom att betyda mycket. Då. Det har som sagt gått 25 år, och mycket har förändrats. Ibland händer saker i nutid som har en relation till dåtid. Undrar om det går i 25-årscykler?


Vad har du för dagar du minns?


.

Kommentarer

Postat av: C

Publicerad 2009-12-12 20:23:50

Förutom de vanliga (första kyssen, gifta sig, barnen, körkort osv) minns jag väldigt tydligt tre tragedier:

1) förmiddagen den 31 augusti 1998. Vi städade hos min syster efter en rejäl kräftskiva. Jag slog på radion och så kom nyheten att Prinsessan Diana omkommit i en trafikolycka i Paris.

2) annandag jul 2004 när nyheten om den stora flodvågen kom. Vi var i bilen med alla barnen på väg till Stonehenge, och varje gång nyheterna kom rapporterades fler och fler döda.

3) 28 september 1994. Jag vaknade i Wien där jag skulle hålla föredrag, och gick ner till frukosten där någon berättade om en båt som antagligen gått på grund. På eftermiddagen när jag flög hem fick vi specialutgåvor av tidningarna med information. Stämningen var tung i planet.



När du säger det så... jag minns också en lucianatt på Älvkullen. 1982. Men det är en helt annan historia!

Postat av: C

Publicerad 2009-12-12 20:25:13

Ja, 3) ovenför var alltså Estonias förlisning.

Postat av: Kiddan

Publicerad 2009-12-12 21:32:00

Det där med minnen är komplext. En del minns datum, en del minns dofter, människor, hus, känslor etc etc. En del minns inte så mycket bakåt utan strävar hellre frammåt. Jag är sån. Det som hänt det har hänt och det är nu men framför allt framtiden som är viktig för mej. Jag är extrem åt andra hållet. Jag kan fascineras av människor som har minnen som gudar. Minns allt. Men samtidigt är det inte jag. Jag ser framtiden.

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2009-12-12 21:32:36

31/8 1998 (var det så länge sedan!!) Ulrika, väninna ringde till mig (jag hade bott över hos föräldrarna) och frågade om jag hört vad som hänt, att Diana dött. Jag vet precis var jag stod och hur jag reagerade...



28/2 1986 (det var väl det datumet?). Jag bodde över hos mormorfar i Vallentuna och vi satte på nyheterna på tv på morgonen och de berättade att Olof Palme blivit mördad. Skulle ha varit ute i Stockholm på kvällen före med Siv, en gammal klasskompis, men vi ställde in av någon andledning.



28/9 1994. Gjorde min högskolepraktik på Militärhögskolan och vi skulle träffa någfra sjuksköterskor och ha utbildning för dem och så får jag höra om Estonia....



11/9 2001. Sitter på jobbet på Torsgatan och en kille på IT (Stefan) berättar helt plötsligt att han sett något på Aftonbladet och alla samlas där och någon sätter på tv´n. Vi följer första tornet som rasar och sedan andra och det är helt galet. Ingen fattar något!



6/10 2001. W och jag ska gifta oss och när jag och mina två tärnor (syster och bästis) är hos frissan får jag samtal från prästen som berättar att vägarna runt kyrkan är avspärrade. Kyrkan ligger vid Amerikanska och Brittiska ambassaden. Allt löser sig till sist, men när vi kommer fram till kyrkan står det en pikébuss där och en polis som vaktar området skojja och säger att de vet att min blivande man är där inne och vaktar honom så att han inte ska ångra sig och sticka från kyrkan. :-)



Ja,det finns många andra minnen också....

Postat av: -ME-

Publicerad 2009-12-12 21:43:02

Tsunamin minns jag eftersom vi har grannar som var där då - det var jädrigt oroliga dygn innan a) vi fick veta att de levde och b) de kom hem; den ena rätt illa tilltygad. Idag mår de bra igen. Palme minns jag också, jag var på Folkoperan med farmor och farfar och min plastkusin den kvällen det hände och farmor kom ner och väckte oss på morgonen, helt förstörd. Båda var politiskt aktiva så det var större hos dem än i vanliga familjer insåg jag senare. 9/11 var jag ute och drog barnvagnen med äldsta som då var fem månader gammal och jag kommer ihåg hur jag kröp upp i soffan och såg nyhetssändning efter nyhetssändning och undrade vad det var för värld jag satt barn till.



Lucia för 25 år sen var förmodligen inget särskilt; jag var bara 13 och ett pinsamt städat barn. Skulle tro att jag somnade som vanligt efter att ha smygläst under täcket, det var det mest vågade jag hyssade med på den tiden.



Samtidigt är jag en sån som Kiddan beskriver; minns med dofter. Jag kan bli tillbakaslängd långt mer än ett kvartssekel av en doft och jag kan berätta långa litanior om var och när och hur och varför.

Postat av: Lotten

Publicerad 2009-12-13 09:42:36

Tsunamin; var på en strand på Koh Samui kl 14,30 när en kompis hade råkat se en nyhetssändning och sa att 1000 pers hade dött i Patong av någon våg som slagit in...

Vi var ju säkra på andra sidan Thailand, men en kille jag träffat första gången bara dagar innan var just i Patong, på ett hotell precis vid stranden. Det tog till nästa dag innan jag fick ett livstecken ifrån honom. Vi sågs igen på den kaotiska flygplatsen den 29 dec. Idag är vi gifta och har två barn.



11/9 var på jobbet i Münchenbryggeriet när en kollega kom och sa att 1000 pers hade dött. Helt galet, ingen trodde honom. Samlades i receptionen och såg det andra tornet rammas och rasa. Trodde det var en film. 8 veckor senare var jag utan jobb.



Palme; Skulle gått på bio med min stora ungdomskärlek (en första date tror jag t.om) på kvällen. Min mamma kom in o väckte mig och talade om att han blivit skjuten. Hon tyckte inte det passade sig att gå på bio den kvällen. Fy så besviken jag blev. Minns att jag trodde hon skulle säga att min farmor dött. (Hon lever för övrigt fortfarande, 97 år).



Minns förstås bröllop och dagarna då barnen föddes väldigt tydligt, med både skräck och glädje, men det är en helt annan historia.



Får jag låna idén till detta inlägg av dig?

Trevlig Lucia

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2009-12-13 20:12:16

Konstigt med Estonia och Prinsessan Diana - jag har ingen koll alls vad jag gjorde, mer än att jag var i Kenya då Di dog. Vad gäller tsunamin var vi hemma i Väsby eftersom vi firade julen där.



Lotten, ja det är klart du får låna idén!!!



/alacs

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela