Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Längtan vs. Saknad

Publicerad 2009-12-09 23:16:54 i Ny framtid - blandat,


längta

verkligen åstunda något, ofta under en längre tid; verkligen se fram emot något (roligt)

 

sakna

känna sorg eller längtan (för något eller någon man tidigare hade)

 

(båda definitionerna kommer från Wiktionary)


Just nu känner jag en längtan efter en nygammal bekantskap, medan min saknad efter det som varit mer är som något fint jag vill spara undan. Jag kan stundtals känna saknad över det som var, men jag längtar inte efter det.


.

Kommentarer

Postat av: C

Publicerad 2009-12-10 10:08:20

Vad bra! Jag har undrat över skillnaden mellan dessa två. Men nog har jag trott att längtan var lite med positivt laddat.

Man må ha båda, som yin och yang behövs en balans. Kalas och glass varje dag blir ju inte gott till slut, eller hur?

Kramar!

Postat av: Wewillsurvive

Publicerad 2009-12-12 22:11:01

Gud så bra sagt om längtan vs saknad. Jag har också tänkt på att försöka skifta längtan mot förväntan, då blir det ännu mer positivt, med dina ord i bakgrunden.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela