Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Saknaden

Publicerad 2009-12-02 23:14:47 i Ny framtid - blandat,

 

Om jag ska vara kategorisk kan jag dela in mitt liv med barnens pappa i 3 delar. Jag skulle nog inte gjort den uppdelningen medan vi levde ihop, men nu såhär efteråt, när jag försöker se var jag står; vad jag saknar, då ser jag 3 tydliga roller.

 

Medföräldern

  • Barnens pappa är en bra medförälder. Det var han innan separationen, det är han för det mesta efter separationen. Vad menar jag här? Jo, vi har i stort samma värderingar om hur vi vill fostra och guida våra barn genom livet. Vi har i mångt och mycket samma värderingar. Vi kanske inte alltid prioriterar lika, men i grund och botten vill vi ju våra barn det bästa. Jag saknar en back up när barnen spårar ur. Förut backade vi upp varandra när barnen blev "galna". Vi talade tillsammans om för barnen att det vi såg hända inte var ok. Vi kunde lösa av varandra om en av dem fick spel på en av oss. Så att den ”utsatte” kunde gå undan en stund och andas. Vi gjorde saker ihop. Vi var med och delade glädjen, och mindre glada stunder.
  • Jag känner stor saknad efter O som närvarande medförälder. Vi pratar fortfarande med barnen med den andre föräldern i åtanke, och vi förstärker varandra när vi argumenterar för vuxensak, men det är inte detsamma som att göra det enade. Rent fysiskt. Under samma tak.

 

Vännen - vuxenkontakten

  • Ibland blir jag galen av att bara prata med barnen och för mig själv. Jag saknar vuxenkontakten. Den vardagliga vuxenkontakten där man kan diskutera middagsvalet med samma självklarhet som man tillsammans ifrågasätter det nya taxeringsvärdet på huset och planerar semestern. Att sitta i soffan och tillsammans undra över hur folket i CSI Miami tänker. Att få lite ryggpill till Beck. Att under flera års renoveringar fundera fram och tillbaks över vitvaruval, färgkoder till hallen, och om klick-golv verkligen är ok. Det är möjligt att min olustkänsla är förstärkt fn eftersom jag är föräldraledig och inte möter alls så många vuxna till vardags som jag gör när jag jobbar (tack M för våra promenader med snack om högt och lågt, och tack lillasyster C och vän U för alla timmar ni tagit emot allt ältande!) – men jobbigt är det.
  • Jag känner saknad efter O som vän. 9 år kan inte bara raderas.

 

Partnern – den man jag valde att leva med

  • Sist men inte minst, men det man minst hänger ut på en blogg, är ju saknaden efter O som partner. Som äkta make. Jag ska inte fördjupa mig här. Det är kanske längtan efter det som inte blev som saknas. Inte nödvändigtvis just O.
  • Det känns i alla fall underlig att 9 år fick ett så snabbt slut. Snabbt slut ur mitt perspektiv i alla fall.

Saknar du något i ditt liv?


-

Kommentarer

Postat av: Maria på Ekollonvägen

Publicerad 2009-12-03 17:42:24

Tack för att just DU är min vän!!!

Postat av: Jag och mina små

Publicerad 2009-12-03 20:29:11

Jag kan bara instämma i din fina beskrivning, känner i stort sett samma sak. Saknaden har i och för sig ändrats från att sakna just pappan till att sakna någon.

Postat av: InneoUte-Malin

Publicerad 2009-12-04 08:14:44

Usch ja. Förstår att det är tufft med separation. Att någon man haft vid sin sida i vått och torrt plötsligt inte finns där mer. Bra beskrivning. Ha en skön helg!

Postat av: C

Publicerad 2009-12-04 12:33:31

jag har saknat så mycket, så ofta och så under så lång tid. nu har jag mindre än någonsin, men saknar paradoxalt nog ingenting alls.

jo, jag saknar min mamma. men på henne får jag vänta tills vi ses i himlen.

kramar, hoppas vi ses på söndag!

Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Publicerad 2009-12-04 13:28:35

Det e precis ånna här tankar jag ibland har när man tänker på om man själv skulle behöva gå igenom nåt sånt här. För visst har tanken slagit en, inte att jag själv skulle vilja det men man kan ju aldrig till 100 % veta vad ens partenre känner, vill o gör.

Just nu tänker jag mycket på de här sakerna då två nära vänner just nu går igenom samma sak som du. Det e väldigt frustrerande o veta o se att ens vänner inte mår bra o ännu mer tänker man på att samma ska kan ju hända en själv.

Men jag tror oxå att jag o min man har blivit påminda om at ta hand om o rå om och uppskatt varandra o inte ta något för givet.



Jag saknar egna barn, en egen, stor familj e något jag har längtat efter sen jag själv va barn.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela