Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Middagar i januari

Publicerad 2009-01-04 19:49:49 i Mat, bak och dryck,



Nu ska det bli ordning på torpet!!! Det får vara slut med middagsfunderingar 16.15 när barnen står hungriga och idétorkan slår i taket.

Jag håller på att sätta ihop en månadsmatsedel men har inte mycket inspiration. Vill du hjälpa mig så skriv en rad i kommentarerna - det räcker med namn på maträtt, men om du vill klämma in hela receptet, eller en länk till detsamma, är det förstås mer än välkommet!!


.

Kommentarer

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2009-01-04 21:56:08

Ja, precis som jag tänkt en miljon gånger och det inte blivit av....



Men jag tycker du ska göra som mamma gjorde när vi var små. Ha fasta dagar för en viss måltid, sedan kan ju den komma varannan vecka eller var tredje.



Tex soppa och pannkakor på torsdagar. Pannkakor kan man ju göra i förväg och soppa finns ju hur mkt som helst. Tycker barn kan lära sig äta detta också - soppa alltså.



Köttbullar och potatismos (hemgjort) alt. kokt potatis med grönsaker till och sylt och/eller sås till.



Potatisklyftor och hempanerad fisk (som fiskpinnar och pommes fast lite nyttigare).



Falukorv i ugn med ost och tomat och senap med ris



Pannbiffar



Kycklingbitar, grönsaker och någon bonjour eller cremefraiche sås till (kycklinggryta) med någon färsk pasta till.



Macaronilåda med bacon, lök och broccoli (supersnabbt och det gillar J också)



Ja, lite idéer för stunden som inte är svåra.



Kolla in Kryddburken också och ta några lätta recept att börja med.



Natti

Postat av: Cornelia

Publicerad 2009-01-05 09:19:44

Det va ett smart tips med att ha fasta dagar för vissa måltider! Det ska jag försöka med!

Jag har tipsat om en del av våra vardagsfavorit recept på min blogg. Annars kan jag tipsa om 2 bloggar där jag på sista tiden faktiskt hittat en massa goda recept.

http://56kilo.se/kategori/recept/page/7/

http://matplatsen.org/

Postat av: Ann-Louise [En bulle ur ugnen]

Publicerad 2009-01-06 18:50:37

Åh vad duktig du är! Här står det helt still i hjärnan kvällstid, precis som vanligt. :P Om jag kommer på något så säger jag till på studs.



Kryddburken är jättebra. Ser att Lillasyster redan rekommenderat den. Kram

Postat av: -ME-

Publicerad 2009-01-06 19:57:28

Mäh. Jag klippte in mitt worddokument 1097 tips - men det kom inte med. Wonder why. lipar



Du får mitt dokument "matförslag för frys" istället.



Helfärdiga

Chili con carne med bönor

Cottage pie

Crêpes med köttfärsröra

Crêpes med ost- och skinkstuvning

Crêpes med räkstuvning

Crêpes med svampstuvning

Currygratäng med crab sticks

Enchilladas

Fiskgratäng med citronsås och potatismos

Fiskgratäng med italiensk tomatsås och potatismos

Fiskgratäng med räk- och dillsås och potatismos

Gulaschsoppa

Italiensk paj med salami och tomat

Kasslergratäng

Köttsoppa

Lasagne

Minestronesoppa

Nasi goreng

Ost- och broccolipaj

Pannkakor

Pizzabullar

Pizza-lasagne

Räkpaj med curry

Räkpaj med dill

Shepherds pie



Ska kompletteras (komplettering inom parentes)

Burgundisk gryta (ris)

Falukorv i ugn (mos, ris)

Helstekt kyckling i skysås (ris, potatis, bulgur)

Herrgårdsstek med sås (potatis)

Järpar med plommon och persilja samt sås (potatis, mos)

Kalops (potatis)

Kasslergryta (ris, bulgur, couscous, quinoa)

Kebabgryta (ris)

Korv Stroganoff (potatis, mos, ris, bulgur, quinoa, couscous)

Kyckling paneng (ris, nudlar)

Köttbullar (potatis, mos, makaroner)

Köttfärslimpa med sås (potatis, mos)

Köttfärssås (pasta, bulgur, ris, quinoa, couscous)

Köttgryta (potatis, bulgur, ris, quinoa, couscous)

Ost- och skinksås (pasta)

Pannbiffar med sås (potatis, mos)

Plommonspäckad karré (potatis)

Rullader med ost och skinka (potatis)

Slottsstek med sås (potatis)

Tagine (bulgur, ris)

Postat av: -ME-

Publicerad 2009-01-06 19:58:01

Vad ÄR det för maxbegränsning för inlägg här? Inget av mina två har kommit med. tjurar

Postat av: -ME-

Publicerad 2009-01-06 19:59:03

Ops. s När jag skickade det där tjuriga inlägget så kom visst de andra med...

Postat av: Anna

Publicerad 2009-01-07 09:56:01

Samma bekymmer här. Under byggtiden fanns inget alternativ så veckosedeln var ett faktum. Nu är det samma funderationer varje dag. Du fick ju ett väldans långt förslag som jag ska titta igenom =D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela