Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Fredag i timmerkojan

Publicerad 2009-11-27 20:06:15 i Ny framtid - blandat,


Fredagsmys. Ett ord jag aldrig hört innan A var si sådär 3-4 år. Pizza. Chips. Mysa i soffan.

Pizza varvas med tacos. Ibland köpepizza, ibland hemgjord. Fuskgjord. Köper en rulle deg. Men den blir ganska bra. Hänger ju på vad man fyller den med. Som så mycket annat i livet hänger det på vad man fyller den/det med. Annars är det ju bara ett skal. Likformigt.

 

Chips eller jordnötsringar. De sistnämnda är inte så vanligt förekommande nu sedan barnens pappa flyttade. Jag tänker liksom inte på att barnen gillar dem oxå. Barnen äter knappt halva påsen. På lördag vid 23 avslutar jag påsen. Himla onödigt.

 

Mysa i soffan. Fast nu är myset i soffan borta. Nu är man utkonkurrerad av Nintendo DS. Killarna älskar sina små spel, och de stänger effektivt ute omvärlden när de får spela. Omvärlden inkluderar inte brorsan och J (kusinen). Ställer de en fråga är hörseln påslagen. Ställer mamma samma fråga är det som att snacka rakt ut i tomma intet. Zip zero nada. Inget svar. Inte ens på 4:e försöket. Förutom vissa ord då, som tydligen passerar filtret. Glass, godis, chips, cola. Några av orden som får tillträde till 7-åringens värld.

 

Ibland får jag mysa. A kan komma och vilja ha massage. Han har nog ärvt behovet av ryggpill och massage efter mig :) Då lägger han sig i mitt knä och blir liiiiiten igen. Det är mys. Har jag tur får jag lite ryggpill jag med.

 

Ibland får jag mysa på morgonkvisten. Det är när H kommer och kryper ner hos mig (och Ebba, som allt som oftast finns hos mig från 04 och framåt). Då ligger vi och pratar lite. Tåflirtar. Jag suger ut varenda sekund mys jag får. Snart är väl killarna tonåriga, finniga, kaxiga och vill inte alls mysa med sin mamma. Jag njuter när det bjuds.

 

Vad är mys för dig?

 

.

Kommentarer

Postat av: Lotten

Publicerad 2009-11-28 17:08:02

Mys för mig är en morgon när Storasyster (2,5 år) kommer in och gosar med oss innan vi måste upp och fixa frukost för att komma igång med dagen.

Också att få mysa med henne vid läggdags, läsa och sjunga hennes favoriter. Många vill att barnen ska somna själva på kvällarna. Jag njuter av den där lilla stunden när det bara är hon och jag. Snart nog kommer hon vara så stor så hon inte vill ha mig där... Vi småpratar lite och ger varandra kärleksförklaringar.



Det är som du skriver, det gäller att passa på.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela