Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Körkortsjubileum

Publicerad 2009-11-06 08:22:29 i Ny framtid - blandat,


Idag fyller mitt körkort 25 år! Gustav Adolfsdagen är det oxå idag, så jag kanske ska fira med en bakelse?

Jag är helt på det klara med att det behövs körkort för att köra bil. Tänk att framföra ett fordon kring 1 ton i trafiken och inte ha koll på reglerna. Reglerna som finns för att trafiken ska flyta på, för att alla inblandade parter ska veta vad man ska göra i olika situationer. Reglerna som bestämmer vem som har företräde i olika lägen. Hur man visar hänsyn. Lämnar företräde. Vilka tecken man ska göra när man ändrar riktning. Det är ju jätteviktigt att alla som ger sig ut i trafiken vet hur man ska uppföra sig.

Just blinkers verkar många ha svårt för. Det är ju ganska ogenomtänkt att inte visa vart man ska - allra helst om man tänker göra oväntade svängar. Som om omgivningen hade en aning om vad man tänker. Man kanske har planerat svängen länge, eller så dyker något oväntat upp som gör att man vill ändra riktning. Oavsett så är det ju inte annat än fair att låta de som är runt i trafiken veta att man svänger.

Har man ingen karta är det ju lätt hänt att man tar av vid fel avfart. Där har man ju två val. Man kan fortsätta på den vägen man hamnade på och se vart den leder. Eller så letar man fram en karta, eller frågar om hjälp, och kollar hur man kan hitta rätt. Dit det ursprungligen var tänkt att man skulle. Väljer man första alternativet blir det väldigt underligt för de passagerare som hade tänkt sig ett mer bestämt mål än en avfart, vilken som helst liksom.

Vet du vilka regler som gäller i din trafik?



.

Kommentarer

Postat av: Lotten

Publicerad 2009-11-06 09:22:53

Mm jag vet! Jag kan bli galen på alla som inte använder blinkers.... oftast är det i min mening gubbar med relativt nya bilar. Kanske vill de inte "slösa" på blinkerslampan...? En annan sak jag blir j-ligt irriterad på är alla de som svänger in så där snävt framför så det känns som om man skall krocka.... Så onödigt!



Jag har läst att du är mitt i en separation och vill bara säga att jag tycker du är otroligt stark som vill dela med dig.... Du kommer att klara detta galant!



Kraam Lotten

Postat av: -ME-

Publicerad 2009-11-06 09:37:47

Jajemen.



Här i Byhåla behöver vi INTE använda blinkers. Dels är det dyrt (kostar per blink här), dels känner alla varandra så väl att vi känner igen bilarna och vet vart de är på väg. Helt onödigt att kosta på sig alltså.



Och eftersom Byhålas trafikingenjörer är ruskigt förtjusta i rondeller (vi fick just den åttonde "innanför tullarna" i en kommun på 39' invånare...) så kan alla också köra rondell. Här ska det va som det ska va, det spelar ingen roll om det spelar nån roll och här gör vi som vi alltid gjort. OM vi skulle kosta på oss att använda blinkersen här så blinkar vi vänster för att visa alla turister (ni skulle se mängderna flockas i hörnen...) att i rondeller svänger man vänster. Var man ska ut, det kan ju vem som helst räkna ut. Eller hur?



Här är det också så att en blå rund skylt med röd ram och rött kryss betyder att det inte finns nån begränsning på hur länge man får parkera.



Vita tjocka streck i gatan, även såna med räfflor och såna som andra kallar "spärrområden", de är mest för dekoration. Vi får faktiskt lov att göra U-svängar precis hur vi vill och gärna även göra omkörningar rätt över dem. Skulle det vara så att nån turist påpekar att vi inte haft nån sikt så är det helt okej, vi känner ju alla som är härikring, så vi VET om vi kommer få möte eller inte oavsett om vi ser nåt eller ej.



Och sist men inte minst så är de där skyltarna med siffror nåt som anger MINIhastighet. Ve den som kör långsammare, då får man köra nära och putta på dem lite bakifrån så de ökar. Slöhögar! Om det inte är stockholmare på väg till eller från fjällen, med fri-fart-låda ovanpå bilen. Såna ska man lära att sakta ner och därför håller vi oss så nära mittlinjen som möjligt, minst 10 knyck under den där minihastigheten. Vi ger dem även gärna fingret om de dristar sig till att köra om.



Det är så tryggt och skönt att bo på ett ställe där trafikreglerna är så klara. harkel

Postat av: Catarina

Publicerad 2009-11-06 09:42:32

Ännu ett intelligent inlägg med en fantastisk dubbelbottnad metafor. Jag tror jag gick rakt i fällan igår och funderade på andra sorts snoozar än just den du menade [pinsamt].

Nu undrar jag om du menar trafikreglerna i trafiken eller i en relation? Så jag funderar på båda:

Bilen: Vi har ingen sedan snart ett år (den hörde till mitt jobb som försvann), men jag tror jag har koll på reglerna. Men det går väldigt trögt i trafiken här jämfört med Bryssel och London... speciellt i Uppsala kör alla väldigt sakta.



Relationen: vi hade en ganska omfattande due diligence process i 'the courting period', där vi bestämde 'reglerna' och det var bra. Vi har lite keep it stupid simple principer som vi (så här långt hittills) hållit oss till. Och så har vi gjort ett äktenskapsförord eftersom vi har särkullsbarn. Men det gjorde vi mest ifall någon av oss skulle dö.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela