Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Planering - Kök

Publicerad 2010-04-19 23:29:59 i Freja - kök,


Ja, nu är det färdigplanerat! Med tanke på att det gamla köket är utrivet, så kan det ju vara dags att tänka på ett nytt! Och det har jag gjort. Det blir IKEA Solär, igen. Hur jag ska göra med kakel på "arbetssidan" återstår att se. Likaså vad jag ska ha på väggen på vänster sida. Men det ordnar sig nog. Det viktiga är att få in skåp och vitvaror. Så får det andra fixa sig sedan.

Vad tror ni? Såhär såg köket ut.

Det här är planen:

Fräschar upp med en planlösning som visar övervåningen


Den högra väggen som skiljer kök från vardagsrum försvinner. Likaså är "L" och "G" redan eliminerade, och väggen mellan kök och badrum förlängs hela kökets längd.


Först en översikt



Arbetssidan (överst i bild) kommer att vara 70 cm djup, dvs. jag får ca 10 extra cm på djupet. Det har jag idag, och det har varit värt varenda extra krona för bänkskivan. Enheterna 1-4 befinner sig inte i själva köket, utan i en del av vardagsrummet.


Höger sida



Helst hade jag velat ha ett 60 cm brett lådskåp till vänster om spisen, men eftersom jag har ett element i vägen under fönstret, och vattenledningar som går i bakkant av bänkskivan, så har jag valt ett grunt lådskåp längst till vänster. Förmodligen sätter jag inte in hyllplanen utan har det som ett brick- och skärbrädsskåp.


Vänster sida, köksdelen



Eftersom jag inte vill ha några överskåp alls egentligen, men ändå behöver ett visst mått av förvaring, så känns denna lösning, där jag sätter 35 cm höga överskåp i liv med kyl/frys överkant som en bra lösning. Förmodligen blir det spottar under skåpen som belysning för arbetsbänken.


Vänster sida, inklusive den del som fortsätter ut i vardagsrummet



I huset nu har jag en 3*3-vägg, dvs. väggskåp (fläktskåp, nästan 4-kantiga) som sitter i en stor kvadrat om 9 st. Det kan jag inte ha i nya huset, eftersom stegen från vinden kommer ner i höjd med skåp 3 av 4 (räknat från vänster). Detta skåp kommer att vara löstagbart (detaljer följer senare).

Inget av själva köksinredningen är beställt än, så det är fritt fram att komma med synpunkter :) Jalusiskåpet kanske någon undrar över? Kaffebryggare, vattenkokare, etc. etc. etc. Saker man behöver dagligen men vill gömma, men ändå komma åt på ett enkelt sätt.


.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2010-04-20 07:31:12

Varför plockar du bort en garderob och vad var L för nåt? Här har vi just installerat fyra nya 40-garderober i hallen (den inre) och jag äääälskar dem, vi byggde ju bort nästan all förvaring när ungarna fick varsin kattvind.



Jag tror det kan bli jättefint med de där fläktskåpen högt uppe i taket, men milde himmel vad lite köksprylar man kan ha med så lite förvaring. Eller, ärligt talat, det är nog mer jag som har en skadad syn på vad som är nödvändigt att ha i ett kök. :p

Postat av: Hallakulle bygger bo

Publicerad 2010-04-20 16:27:44

Så smart med jalusiskåp! Det har jag sagt många gånger att jag vill ha. Det är ett evigt plockande med vattenkokaren in och ut ur skåpet.

Postat av: maria

Publicerad 2010-04-21 22:38:18

Vi har precis byggt ett solär kök och det vi inte gillade var att diskmaskin och hörnskåp var släta som ett överskåp. Vi ville ha lådränderna och tog saken i egna händer. 3 lådfronter på en skiva och nu har vi ett "randigt" kök nertill också. Tips till din diskmaskin :-)

Ser lovande ut förresten!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela