Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Separationsångest

Publicerad 2010-04-20 22:06:28 i Ny framtid - blandat,


Med 30 dagar kvar tills överlämning till nya ägarna sker känner jag en stor separationsångest. När vi köpte huset våren 2006, och sedan flyttade in 10 augusti, kändes huset så rätt. Så rätt för barnen att växa upp i. Så rätt för O och mig. Vi hade planer att bo här tills killarna kom i tonåren, sedan skulle vi aktivera platsen i Stockholms Bostadsförmedling, och flytta in till stan. Det har känts rätt sedan dess.

Huset var i behov av renovering - vi kallade det för 70-talsspöket. Furu i köket, panel i hall och halva entréplanet, vävtapeter, färgmatchade element till tapeterna, gammelrosa, mossgrönt, ljusblått. Laminatgolv. Heltäckningsmattor. Potential.

Under 2 år renoverade vi. Vi planerade ihop. Vi tänkte. Vi funderade och valde. Vi fixade endel själva, och anlitade hjälp till resten. Mitt i köksrenoveringen kom lilla E. Efter det - lite småsaker fanns kvar: en och annan list. Trapphuset. Inget stort. Förutom källaren, men den fanns i den längre planen.

Vi planerade för trädgårdsfix. Eller så var det jag som planerade. Hade tankar och idéer. Pratade med O. Trodde vi var överens. Skulle anlita trädgårdskonsulter för att bolla idéer. I slutet på mars pratade vi trädgård. Drygt en månad senare pratade vi försäljning. Inte jag. Han.

Jag ville bo kvar. Jag tänkte bo kvar. Det trodde jag ända tills vi värderade huset. Då ville jag fortfarande bo kvar. Men det var inte möjligt. Idag, 6-7 månader senare, vill en del av mig fortfarande bo kvar. Jag älskar det här huset. Med sina skavanker. Med allt vi gjort. Med ytorna. Men om mindre än 30 dagar flyttar jag. Det gör ont. Jag vet att det bara är ett hus. Jag vet att det kommer att bli bra i nya huset. Men jag vet att killarna trivs här. Att de har sina dubier om det nya huset. Att de undrar över om de kommer att trivas.

Jag går runt och känner in huset. Igen. Som om det vore första gången. Nästan. Kontoret som ekar tomt. Vävstugan där vi hade planer för dubbeldörrar mot trädgården. Där vi skulle bo när övervåningen blev barnens våningsplan. Tvättstugan där vi tänkte oss dusch och badrum. Kanske med ingång från gården. När killarna kom hem med skitiga fotbollskläder. När E's hästluktiga kläder skulle in. Allt om intet.

Separationsångest.


.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-04-21 09:55:49

En stor stor kram!!

Postat av: -ME-

Publicerad 2010-04-21 13:43:00

Det är klart du sörjer! Du sörjer inte bara huset, du sörjer alla drömmar du hade som nu också gått om intet. Det är helt okej, man måste få sörja sånt. Jag hoppas - och tror! - att det blir lättare när ni kommit till ro i det nya huset. Den delen av livet är obönhörligen slut, men livet är inte slut. Jag lovar!

Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Publicerad 2010-04-21 14:10:02

Jag förstår precis hur du känner! Min man ville flytta från vårt förra hus och jag blev helt förtvivlad, jag älskade det! Vi bårkade ett tag om det och jag fick ge mig. Men det tog ett bra tag för mig att vänja mig vid tanken att ens börja kolla på hus. Men sen föll jag pladask för vårt nuvarande hus och jag ångrar inte en sekund att vi flyttade.

Förutom att vi i stort sätt hade renoverat klart det förra och fick börja om från början med det nya.

Det jag fortfarande grämer mig över och önskar va annorlunda är våra badrum i nya huset. De är inte alls i min still o man kan inte enkelt göra om dem. Men de e hyfsat nyrenoverade så det e inget man bara göra om sådär, om vi inte hade haft pengar till det förstås då hade vi gjort det med en gång! I föra huset renoverade vi badrummet precis i vår egen smak, snyggt, tidlöst o praktiskt.

Postat av: Åsa

Publicerad 2010-04-21 20:39:33

Hej, jag brukar läsa här. Förstår ditt inlägg väldigt väl. Är separerad med ett barn, sen lite mer än ett år sen... hann också bo i mitt 'drömhus' i ca 2 år. Nu har han det kvar, vilket känns bra för sonen som bor växelvis. Men jag, jag sörjer fortfarande huset och alla drömmar och planer. Men det funkar. Och en ny kärlek har jag hittat...



Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-04-22 13:40:25

-ME- jo, visst är det så, att man sörjer drömmarna som inte får bli. Jag tror oxå det blir lättare när jag väl är på plats, just nu är jag lite stressad över att B är så himlans noggrann vid tapetborttaget, så jag känner att tidsplanen går lite om intet..



Cornelia - skönt att det blev så bra med nya huset!



Åsa - härligt med ny kärlek!! Hoppas att jag så småningom är där med..

Postat av: linfors

Publicerad 2010-04-22 21:20:59

Hej hej! Det är nästan läskigt att läsa ditt inlägg idag. Det är en kopia av det som skett i mitt liv. Förutom att jag har 2 barn o vi hann bo i huset i 3 år innan han träffa en annan. Han har precis flyttat ut o jag bor för tillfället kvar i huset, med alla inbyggda drömmar om en perfekt framtid. Just nu känns det helrätt, men jag vet inte hur det kommer kännas om ett tag. Vi har verkligen lagt ner vår själ i huset, o jag älskade den trygghet huset o vår familj gav. Men det finns ju inte kvar o där oroar jag mig lite för att jag vill bo kvar i huset för att jag inte orkar ta in hela sanningen om att min målbild för livet har raserats till grunden. En sak jag har lärt mig i denna livskris är att man måste ta en dag i taget, o andas för att orka leva med ångesten. Jag förstår till fullo din separationsångest. Det kommer bli jätte jätte bra för dig, o det kommer säkert kännas som om du gjort rent hus o gott vidare ännu mer.....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela