Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Mina drömmar

Publicerad 2010-12-02 07:00:00 i Personligt - 30 dagar,


Del 15


Jag drömde aldrig om familj och barn när jag var yngre. Jag drömde om resor till fjärran länder. Drömde om att möta nytt. Se annorlunda. Förstå olikheter. Se likheter bakom det som skiljer oss åt.

Jag tror jag har gjort ett ganska hyfsat jobb i att uppfylla delar av den drömmen.

Sen träffade jag O. Och med honom kom drömmen om en familj. Den kom inte sådär direkt. Men ändå hyfsat snabbt, eftersom att A är född på vår 18-månadersdag :) I drömmen hade vi 2-3 barn (2 för säkert, 3 skulle vara bonus), bodde i hus, hade en trädgård, reste på semester utomlands någon/några gånger om året, tillbringade delar av sommaren på landet, träffade vänner på helgen, odlade våra intressen, förkovrade oss på jobbet, hittade på vuxensaker emellanåt, pratade om viktiga saker, hade det kul. Hade det bra helt enkelt.

Ganska mycket Svensson mao. Fast det har aldrig bekymrat mig. Jag har inte en dröm om att vara annorlunda för sakens skull. I många år var det inte en dröm. Det var vår verklighet. Vi levde i en verklighet med vardagsbestyr och fredagsmys. Vi pratade inte så mycket om våra drömmar. Jag vet inte varför. Kanske hade vi fullt upp med vardagen??

Nu har jag nya drömmar. De långsiktiga är:

* Att barnen ska må bra och utvecklas till självständiga, ansvarstagande unga vuxna som hittar sin roll i livet
* Att jag ska finna tid att finna lust att finna någon speciell i mitt liv
* Att barnen och jag ska fortsätta att göra saker tillsammans, även sedan de blir lite äldre
* Att jag ska gå vidare inom arbetslivet. 13 år med samma typ av jobb - även om arbetsgivarna varierat - tarvar lite förändring. Men jag är inte redo än. Jag har en trygghet i jobbet när världen runt om snurrar för fort.

På kort sikt, lite mera nåbart, drömmer jag:
* Om sol och bad - check, inträffar v 6
* Om en lugn och fin jul - almost there, även om det blir annorlunda att inte ha barnen
* Om att komma igång med träningen. Nu när förkylning och hosta är borta, är det bara prioriteringarna som sätter käppar i hjulet.
* Om ordning och reda hemma - efter jul treatar jag mig själv till städhjälp igen.


På vilken nivå snurrar dina drömmar?


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela