Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Mitt favoritminne

Publicerad 2010-12-03 07:00:00 i Personligt - 30 dagar,


Del 17

Ibland när jag inte kan sova plockar jag fram minnen. Det är oftast minnen från länge sedan. Innan O. Innan barnen. Jag har lättare för att handskas med minnen som inte involverar det som en gång var "familjen".

Men en favorit?

Här kommer ett axplock. Några involverar familjen. Förstås. Går ju inte att utesluta.

13 januari. 23 augusti. 15 oktober. Mina barns födelsedagar. Mina mirakel.

I ettan eller tvåan på lågstadiet. Utflykt till frökens hem utanför stan. En gård. Tror jag. Vi fångade fluglarver i bäcken. Och hade en snok i ett akvarium.

Ljusterö. En pytteliten sjöbod. En stenpir. En båt med aktersnurra. Där huserade mormor och morfar på somrarna. Morfar amiralen. I en pyttebåt.

Skoldans i 5an. Inte en favorit. Men ett starkt minne. Hade en "carl-larsson-klänning", hemsydd, i något blått blommigt tyg. Och en matchande polotröja. Alla andra hade tuffa jeans och tröjor. Jag ska ALDRIG tvinga på mina barn något som är udda. Om de väljer själva - ja. Inte annars.

5 juni ett år för många år sedan. Sjung om studentens lyckliga dar... Snacka om att den ljusnande framtiden var vår. Det är den fortfarande. Det gäller bara att man inser det. Att lyckan skapar vi själva.

6 september, en bit in på 2000-talet. Jag fick vara med när min älskade lillasysters första barn föddes. Vilken häftig upplevelse!! (fast dethär är inte direkt ett minne jag plockar fram när jag ska sova...). Jag fick tom klippa navelsträngen. A var oxå med. Fast med sina då 8 månader minns han ju inget :)

Fraser Island. Utanför Australiens östkust. Världens största sandö. Sagolikt.

.




Kommentarer

Postat av: Anguin

Publicerad 2010-12-03 07:50:21

Carl Larsson-klänning låter ju jättefint!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela