Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Störtdykning ner i avgrunden

Publicerad 2010-02-28 20:11:17 i Ny framtid - välbefinnande,


Jag dyker fortfarande ner i avgrunden ibland. Tack och lov går det längre och längre mellan gångerna, och jag har hittat min stege som tar mig snabbare upp än vad jag lyckades med i början av det som skulle bli det nya livet. Men ändå händer det att jag dyker. Triviala saker kan få mig att tappa fotfästet. Som att se en av bandykompisarna bli påhejad av mammaochpappa. Eller en sväng på ICA på fredag em där det handlas för familjens fredagsmys. Den där familjen som består av mammaochpappa. Eller när jag läser bloggar där det planeras för sportlovsresa till Sälen, eller Thailand, med mammaochpappa. Då tänker jag att det är skit att jag inte kommer att kunna ge mina barn det, någonsin igen. Ge dem en helt vanlig dag/kväll/vecka med mammaochpappa. Ebba, som aldrig kommer att ha ett minne av att ha haft en hel familj. Fan vad jag dyker då.

Häromdagen var jag hos Anna, "min" psykolog jag har gått hos under hösten. I början en gång i veckan, men sedan slutet av förra året har det räckt med en gång var 3e eller 4e vecka. Hon förundras över hur "snabbt" jag kommit på banan igen. Snabbt? På min födelsedag var det exakt 9 månader sedan jag fick det förödande beskedet. 9 månader. En graviditet. Eller drygt, eftersom man oftast inte vet om sin lycka de första veckorna.

Till skillnad från en graviditet har det inte varit lyckliga 9 månader. Det har varit ett helvete. Ett j-la helvete. Ett helvete jag aldrig kunnat föreställa mig. Det har varit ett skitresa av många orsaker. Jag sörjer det som inte blev. Jag förundras över att jag inte förstod vad som låg framför mig. Att jag inte märkte. Att jag var så usel på att tolka signaler, som sägs mig ha sänts. Jag såg inga signaler. Var det någon som skickade signaler så var det jag. Trodde jag. Men jag fick höra att det inte "var något". Så jag trodde på det.

Jag vet inte om han träffar "någon". Så länge som barnen inte träffar "någon" så är det väl hans ensak. Men jag ser inte fram emot den dagen han står inför att introducera barnen till "någon". Jämförelser. Vad är väl en gnällig morsa mot en tjej som leker och gör allt för att ställa sig in???? F-n. Sådana tankar får mig att dyka. Det var därför jag dök häromdagen.


Vad får dig ur balans?


.

Kommentarer

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-02-28 20:28:10

När mina förväntningar på stunden med mina tonåringar inte motsvarar deras och vi krockar. Det får mig ur balans.

Postat av: Peter

Publicerad 2010-03-01 08:04:58

Precis samma saker får mig att dyka. Får mig att bli helt förtvivlad bortom all vett och sans. Aldrig mammaochpappa. Och att en man som inte förtjänat det kommer att få ta hand om min dotter. Jag blir helt knäckt av bara tanken.

Postat av: Karin

Publicerad 2010-03-03 19:25:23

Åh vad du är stark ändå. Du kämpar på men det går inte att föreställa sig hur det skulle vara att vara i din sits.



Kram från mig

Postat av: pia

Publicerad 2010-03-09 17:51:47

...samma här...störtdyker av den anledningen ofta-ofta...det finns redan "ngn" hos mina barns pappa...en alldeles för ung tjej, en som ska ta hand om mina underbara barn, hon som förstörde vårt förhållande...det är tungt många dagar per vecka...jag ältar å grubblar å gråter...



kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela