Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Vågar jag ens skriva detta inlägg?

Publicerad 2010-02-06 00:00:38 i Ny framtid - Hus,


Klockan har passerat midnatt. Nu är det den 6e februari och tidsfristen för de som har köpt vårt hus har gått ut. Tidsfristen att häva köpet tack vare (på grund av) §13 i kontraktet (varför har man ens en §13??).

Vilken vecka det har varit. Eller 2 veckor faktiskt.

Förra måndagen, dvs. 25 januari, skrev vi kontrakt med de som vann budgivningen. En budgivning som i sig skulle kunna utgöra en halv roman. 10´upp, sedan 5 timmars väntan, och så 15´till. Emellanåt lyckades budgivarna höja bortåt 50 tusen, men det var nästan mer undantag...

Eftersom huset är gammalt, överlåtelsebesiktningen förespråkade fördjupad undersökning i vissa fall, och köparna är unga och gröna, så fick de till §13. Den fördjupade undersökningen gjordes med en äldre bekant till familjen och sedan inleddes väntan. Först på handpenningen. De fick inte 5 utan 8 dagar på sig att betala den, eftersom killen var på tjänsteresa och de ville ha tid att diskutera den utökade besiktningen. Sedan på ett besked.

xxx´ned ville de. Inte en chans, sa vi.
yyy´ned kunde de tänka sig. Inte en chans, sa vi.
Då häver vi, sa de. Bra tänkte vi..
Men det kom aldrig någon formell hävning. Och vi väntade. Och pratade med mäklaren, som var lika förvirrad han.

Jodå, vi vill hoppa av, sa de så sent som igår, torsdag. Men de kunde inte presera ett dokument, för han var fortfarande på tjänsteresa. Var den här sänkningen med xxx ett försök att få oss att sänka priset? En medveten strategi från början, att de skulle jobba sig upp från ett skambud, och hoppas att vi skulle ändra vår ståndpunkt mellan måndag och fredag. Inte en chans!!!

Nu har vi i alla fall fått ett mail som säger att de står fast vid sitt bud... Och nu har tiden för att häva gått ut.

Grattis till mig då! 20 maj måste jag vara ute ur huset. Om jag ska hinna städa.


.

Kommentarer

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2010-02-06 07:20:59

Grattis säger jag nu. För mitt i allt så måste det iallafall kännas att det är skönt att det är klart. De senaste 2 veckorna har varit påfrestande, det förstår jag. Dessutom är du mitt i "väntan" på det andra huset. Jag håller tummar och tår att allt går vägen.

Postat av: Kiddan

Publicerad 2010-02-06 07:33:29

Då får jag gratulera! Bara att leta nytt boende då :)

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-02-06 09:07:01

Grattis! När vi sålde min mammas hus så råkade vi ut för ett par som gjorde så - Vann budgivningen genom att lägga sig 100tusen över alla andra och sedan började prutningarna.... Vi sålde inte till dom ;-) Dom blev tom svartlistade bland mäklarna på den största mäklarfirman här i Göteborg så det var inte första gången de gjorde såhär.

En del har inte alla hästar i hagen om man säger såå.



Trevlig helg!

Postat av: kiki

Publicerad 2010-02-06 10:28:29

Jeesus, de väntade på att ni skulle få kalla fötter?! Tröttsamt.Skönt att det verkar vara klart nu då! Hoppas de inte letar efter dolda fel nu i all evighet...

Ha en skön lördag!

Postat av: carina bronge

Publicerad 2010-02-06 11:27:56

hmm, man undrar ju hur en del är i huvudet alltså. Jobbiga typer. Jag säger grattis till dig, grattis för att det är klart och för att du nu kan lämna huset och gå vidare. Jag är helt säker på att ditt öga för möjligheter och förmåga att hitta smarta-snygga-annorlunda lösningar, kommer att föra dig till ett nytt (ännu bättre) boende. Tänker på dig. Kraaaaaamen

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-02-07 07:33:45

Tack alla för glada tillrop!



Ja, även om det känns tungt att lämna huset, så är det skönt att affären kom till ett avslut.



Idag väntar en radhusvisning, och går inte det vägen kommer det en annan nästa helg. Och fler än så lär dyka upp.



Kram

Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Publicerad 2010-02-07 20:28:53

Va skönt att den långa processen e över! Nu kan du blicka framåt!

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-02-08 20:17:14

Grattis! Skönt att ha sålt och veta vad du har att räkna med. Och så småningom kommer rätt hus till dig.

Postat av: Karin

Publicerad 2010-02-10 20:55:39

Grattis, vad kul för dig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela