Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Smulpajen börjar dagis

Publicerad 2010-01-10 20:40:33 i Personligt - Ebba,


Förskola är en del av utbildningsväsendetoch vänder sig till barn mellan 1 och 5 år. Förskolans uppgift är att bedriva pedagogisk verksamhet som främjar varje barns välbefinnande samt lärande och utveckling mot vissa specificerade mål, samt att möjliggöra för vårdnadshavare att studera eller förvärvsarbeta - från Wikipedia

·        1836 - De första småbarnsskolorna startas i Nora och Stockholm

·        1854 - Den första barnkrubban öppnas på Kungsholmen i Stockholm

·        1896 - Privata Barnträdgårdar öppnar i Stockholm efter tysk modell (Kindergarten)

·        1899 - Systrarna Ellen Moberg och Maria Moberg öppnar en kindergarten i sitt barnhem i Norrköping.

·        1902 - Den första svenska barnavårdslagstiftningen kommer

·        1935 - Alva Myrdals bok "Stadsbarn" kommer ut

·        1943 - Efter en statlig utredning beslutas om statsbidrag till förskolor och barnkrubbor

·        1944 - Barnkrubban ändrade namn till daghem

·        1972 - Barnstugeutredningen blir klar

·        1975 - Kommunerna åläggs att ansvara för en förskola till alla sexåringar

·        1991 - Rätten till bidrag för personaldrivna daghem införs

·        1995 - Rätten till förskola utökas till att gälla från ett års ålder

·        1998 - En läroplan för förskolan införs och barnomsorgen flyttas till utbildningsdepartementet, dagis blir förskola

·        2002 - Maxtaxa införs

·        2003 - Allmän förskola för fyra- och femåringar införs

·        2006 - Etableringsfrihet för förskolor och fritidshem


Massvis av fakta.

Min fakta
är att Smulpajen börjar dagis i morgon, och det kommer alldeles säkert bli hur roligt som helst för henne. Min fakta är att det inte kommer att bli det för mig.... Jovars, jag överlever. Men hon är så liten. Och jag behöver henne... Men jag behöver oxå jobba lite, få mental stimulans, träffa kollegor och kunder, och inte att förglömma, lite mer pengar än vad föräldrapenningen ger mig.

11 januari 2010. Ett datum jag aldrig kommer att glömma. Likväl som 14 februari 2005, när H började dagis, eller 12 januari 2004 när A började.

4 dagars inskolning i förskolevärlden börjar i morgon. Med foto att hänga på E's plats i hallen. Med gosedjur att ha på vilan. Har helt missat att kolla om de ska ha egna blöjor med sig?? Det har vi haft till killarna. Ebba är nog redo, men tusan om jag är det???

Är du redo för ditt barns utveckling?


.


Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2010-01-10 21:05:27

Ha ha, kanske mamman behöver en lite längre inskolning. Lycka till, det kommer säkert att gå jättebra! Kram!

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2010-01-10 21:45:27

Det kommer att gå bra både för lilla smulpajen och lilla smulpajens mamma!



Men det är klart att det känns konstigt när de ska börja dagis. Nu minns jag inget datum för varken J eller E men månad och år minns jag. Det var jobbig inskolning med J eftersom vi flyttat tillbaka från England och med allt vad de innebar. Inskolningen tog 2.5 vecka. För E gick det på 3 dagar och hon har tror jag bara gråtit 2 ggr när jag lämnat henne sedan dess. Hon var i en "lätt" ålder också när hon skolades in.



Lycka till imorgon. Du kommer nog vara lite mosig efter en hel dag på dagis med 15 ungar!

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-01-10 22:53:24

Åh, jag minns så väl när Storasyster började för ett år sen. Det var mest jag som behövde inskolningen. Tyvärr tänkte inte personalen så mycket på det och jag som dessutom var nygravid tyckte det var superjobbigt. Hoppas det går bra i morgon!!! Lycka till!

Postat av: Kiki

Publicerad 2010-01-10 23:09:53

Nej, jag är inte redo för att bemöta den busiga ungen som plötsligt har börjat viska, stänga dörrar och ha hemlisar för mamma... :)

Postat av: Susanne F

Publicerad 2010-01-11 08:13:23

Hej

Jag vet inte om jag har hängt med i min lilla "bebis" utveckling...han blir 13 i oktober hahah

Ska du bara inskola i så få dagar, där jag jobbar har vi 3 veckor...ska bli kul att läsa hur du upplevde det

Kram

Susanne

Postat av: Kompisen C

Publicerad 2010-01-11 09:39:23

Jadå. Du fixar det. Och Smulpajen också! Jag tycker nutida inskolningar är helt överlägsna. Vi var med LilleG i tre dagar, sedan fixade han det själv. Genom att du är där och är glad och trygg tänker Smulis att 'det är OK här', och sen går det av bara farten.

Du är absolut redo. Tänk bara, äta lunch och gå på toa - själv!

Kramen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela