Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Att jogga

Publicerad 2010-06-07 21:55:07 i Personligt - motion,


har aldrig hört till de sysselsättningar jag längtat efter. Sanningen att säga har jag nog, pre 2010, aldrig sprungit ens 2,5 km. På raken. På riktigt. Fuskade mig igenom löprundorna på gymnastiken, helt igenom högstadiet och gymnasiet. Jag har alltid haft ett par, mer eller mindre, extra kg att släpa runt på, och det har väl varit mitt hinder. Ett halvdant knä har varit ursäkten. Ända tills i vintras.

Jag började med att GÅ 35-40 minuter. Eller 4-5 km (som då tog längre tid, förståss). Sedan la jag in lite korta joggingintervall. Så har jag hållt på sedan mitten på februari. För varje gång har jag stretchat lite på joggingtiden.

Förra tisdagen tog jag mig runt Vår Ruset. På 34 minuter. 4,85 km, där jag gick kanske 1 km, och joggade resten. Fördelat på 3 pass.

Idag joggade jag 4,9 km. På bandet. Utan ett enda stopp. Höll en snitthastighet om 9 km/h. Det är jag nöjd med. Himla nöjd med. Framförallt att jag faktiskt joggade hela tiden. Det är inte hastigheten som är det primära. Det är att jag faktiskt inte GICK öht.


.

Kommentarer

Postat av: Peter

Publicerad 2010-06-08 07:06:11

Du är jätteduktig tycker jag!

Postat av: Maria

Publicerad 2010-06-08 08:21:53

Du är superduktig!! Jag vill också vara superduktig... Men men det kommer :-)

Postat av: Kiki

Publicerad 2010-06-08 14:54:13

Superbra jobbat! Jag har, precis som du, alltid fuskat på gympan, och skulle fortfarande inte ge mig ut i joggingspåret. Är nöjd med mina 5 resp 7 km promenader... (fast härromdagen lättade jag på fötterna och ökade tempot genom skogen, men säg det inte till någon...) :)

Postat av: Hallakulle bygger bo

Publicerad 2010-06-08 15:23:37

Snyggt jobbat!

När jag var yngre höll jag på med lagidrott. Vi tvingades springa på försäsongen. Jag fullkomligt hatade det!

Januari 2008 insåg jag att min kondition var urusel och bestämde mig för att träna så att jag orkade 5 km. Som morot bestämde jag att jag skulle få köpa en iPod när jag sprungit totalt 10 mil. Efter dessa 10 mil var jag fast. Senare samma år sprang jag tjejmilen, midnattsloppet och lidingö 15K. Sen blev jag gravid och sprang inte en meter...

Nu är jag som bekant igång igen. Aldrig hade jag trott att jag skulle bli biten av löparmyggan. Men nu är jag fast :) Du verkar vara på väg du också! Kram.

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-06-09 23:06:33

Japp, då tar jag rygg på dig så får jag bra tid.

Postat av: Mitt i Fågelsången - byter snart namn

Publicerad 2010-06-13 23:09:00

Blir så glad för allt beröm!!! Det har varit en grym tröskel för mig att ta mig över, hela biten med att börja på gym. Haft en miljon ursäkter, men till slut så...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela