Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Jag vill inte klippa mig!

Publicerad 2010-05-10 22:11:04 i Allmänt - irritationsmoment,


H, som är 6,5 år, vill inte klippa sig. Han sparar till långt hår. Och i höst vill han ta hål i ena örat. Tja, det är väl inte världens undergång. Den här artikeln, och diskussion vid lunchbordet på jobbet idag, föranledde att fråga H om det verkligen var så att han vill spara till långt hår. Så att det inte är något annat som gör att han inte vill klippa sig.

Var är vi påväg??? Vad är det som får våra barn och tonåringar att skaffa sig positioner i gruppen via ett så utbrett våld. Makt. Visst förekom det mobbing när jag gick i grundskolan. Mindre på gymnasiet. Men det här. Vart kommer det ifrån? Vilken nivå har det nått till när killarna går på högstadiet? Man blir ju helt mörkrädd! Och var är föräldrarna? Lärarna? Omgivningen?

Kollade med fritidspedagogerna på skolan idag om det förekommer hos oss (F-5). Inte vad de visste, men de skulle kolla. Inte den här typen av mobbing i alla fall. De blev lika bestörta de. Och tur var väl det. Att de (män, ngn stans mellan 35 och 45, skulle jag tro) inte är så luttrade att de kunde skaka av sig faktum.


Vad har ni för våld på era skolor? Invigningsriter?



.

Kommentarer

Postat av: carina bronge

Publicerad 2010-05-11 08:37:41

Theo har sparat sitt hår sedan han var typ 6 år. När han var 9 år ville han ta hål i öronen - båda öronen.

Jag bokade tid faktiskt. Vi cyklade dit tillsammans. En av Theos kompisar var med. Det slutade med ETT hål i ena snibben, han bestämde sig raskt för att det skulle räcka så.....

För Theo var det så att det var viktigt att FÅ ta hål i öronen. Idag är han 11 år och har inget hål i öronen, det var inte kul helt enkelt.

Så kan det gå.

Postat av: Kdan

Publicerad 2010-05-12 06:22:49

Minns när din son blev felaktigt hemskickad... läste denna artikel idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7114601.ab

Postat av: Hallakulle bygger bo

Publicerad 2010-05-12 15:35:15

Usch vilka hemska lekar. Jag kom ihåg att vi lekte herre-slav-leken, men jag kan inte minnas att våld var inblandat. Det var mer hämta det där och sitt där. Önskar man kunde frysa tiden så att min lille skrutt förblir en liten skrutt för evigt.

Postat av: -ME-

Publicerad 2010-05-12 22:16:04

Jodåtack, vi har vår beskärda del, både i F-klass och i tvåan. torrt Inte fullt ut så hårt som det beskrivs i artikeln, men alldeles för mycket. Jag är helt övertygad om att det är närvarande föräldrar som Vågar Vara Vettiga Vuxna som behövs. Reclaim the tant, våga säga ifrån när det går överstyr. Jag tar INTE emot uppkäftighet när jag korrigerar en sexåring som sagt "fuck you" till en klasskompis, det gör jag inte. Arma barn, hon hade väl aldrig fått en tillsägelse i hela sitt liv, av reaktionen att döma. Nu hoppas jag bara på att mitt lilla mirakel inte åker på däng för att hennes morsa är dum i hela huvudet...

Postat av: Hemmarikets Charlotte

Publicerad 2010-05-14 12:09:10

Tack för din fina kommentar hos mig. Det både värmer och hjälper!

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-05-18 22:58:36

@Carina - ja, vi får väl se hur många hål det blir när det väl kommer till kritan... Hans hårlängd har jag inga synpunkter på - han är ganska söt i längre hår :)



@Kdan - helt galet!!! Hos oss var det ju än mer knasigt - det namn som uppgavs vid inringningen var inte i närheten av min killes namn, och det finns dessutom ingen mer på skolan som heter som han. Men nu är det nya rutiner, och alla har fått en lapp som ska fyllas i om hur barn får ringas hem, vem som får hämta, etcd.



@Hallakulle - men visst, herre på täppan och sånt hade vi, men jag upplevde inte det som någon mobbinglek.



@ME - du är inte dum i någon liten kvadratmillimeter av ditt huvud för att du säger ifrån!!! Mer morsor (och farsor) som påpekar det galna som förekommer. All heder åt dig. Kram



@Charlotte - att ge och ta, det är värme!!!

Postat av: FixarFarsan

Publicerad 2010-11-19 12:58:09

Fan va arg jag blev när jag läste artikeln!



Har själv en son på 5år och som söker "identitet" och ser upp till dom större som säger fula ord, mobbar och slår andra o.s.v. han försöker köra samma stil hemma mot sin 2-åriga lillebror vilket låter och känns hemskt!



Man måste hela tiden vara på sin vakt som förälder, hör man nåt som låter mysko måste man börja nysta och agera..



Min Kamp!



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela