Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Mina syskon

Publicerad 2010-11-25 07:00:00 i Personligt - 30 dagar,


Del 11
Jag har 2 systrar och en bror. Plus 4 till.

Jag har en biologisk syster. Henne har jag redan skrivit om.

Och jag har en Storasyster. Hon blev min storasyster när jag föddes. Inte helt ologiskt, tänker du, att man blir storasyster när en lillasyster föds. Fast till saken hör att jag inte är hennes lillasyster. Egentligen. Hon är min kusin om man ska hålla sig till sanning och sånt. Fast i band är hon min Storasyster. Hon är tapper. Stark i det svåra. Hon har nästan som kronisk cancer. Hon har haft cancer i över 20 år. Till och från. Kommit och gått. Kommit tillbaks och flyttat sig. Strålning. Knivar. Laser. Kliniska studier. Oprövad medicin. Förstår inte varför EN person ska behöva ta allt hon gjort?

Sedan så har jag en Lillebror. Eller. Hade han fötts för några år sedan, och dött redan 2 dygn gammal, som han gjorde (fast för drygt 40 år sedan), hade han nog i större utsträckning räknats som det 2 barnet i en familj med 3 barn. Men då, i slutet av 60-talet,  pratade man inte om barnen som dog. Som dog i magen, eller vid förlossningen, eller bara ett par dagar därefter. Inte generellt sett i alla fall. I vår familj har vi pratat om A. Mina barn vet att det fanns "en liten pojke". Det är inte alltid folk kan tala om de som inte finns med oss längre. Särskilt inte om de var små när de lämnade oss.

För drygt 25 år sedan fick jag över en natt 4 syskon till - 2 systrar, 2 bröder. Alla var yngre. Det var en omställnig att få 2 småbröder. Minst sagt. Jag fick dem som en del av den amerikanska familj jag bodde hos ett år i High School. Vi har fortfarande kontakt. Vi hälsade på förra sommaren. Då fick barnen 8 kusiner. Lycka! Tyvärr har jag förlorat en bror även där. En bror med älskat jobb (brandman), fin flickvän, vänner, stor familj. En bror som hade demoner med på resan. Demoner som tog över.

Familjen är inte alltid det som finns på pappret. Hos Skattemyndigheten.


Var har du din familj?


.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2010-11-25 09:00:49

Min familj har ungefär lika mycket med blodsband att göra som din, vi tänker rätt lika tror jag. =)

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-11-26 01:27:45

Jag har först och främst mina barn. De är min familj. Sen har jag min tvillingsyster, en syster modell större. En bror, långt bort i Småland men nära i min tanke. En mormor som begravdes dagarna innan min äldsta föddes, en pappa som jag inte riktigt vet var han är begravd. En martyr till mamma som jag av och till känner mycket för, men lika ofta är besviken på. Det är min familj. Sen finns det nytillkommna också, men dem räknar jag inte alls med.

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-11-27 17:12:54

Min familj är främst min man och mina två barn. Biologiskt har jag också mamma och pappa på olika håll och storebror med familj.

Men familj kan vara så mycket mer. De jag väljer att ha nära mig. Jag har en syster som blev "söstra mi" när jag var fyra. En från gymnasiet och en underbar granne som är moster till mina barn.

Ungefär samma syn som du med andra ord, tror jag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela