Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Dagistårar

Publicerad 2010-10-06 19:43:17 i Personligt - Ebba,


Inget av barnen har någonsin varit svårlämnat på dagis - tack och lov. Underbar personal och glada kompisar har gjort barnen trygga i sin dagismiljö. De tårar som fällts vid ett avsked är lätträknade.

Idag tror jag mängden fördubblades. Jag bölade som ett värsta Niagarafall när lillfian skulle lämnas.

Morgonen hade börjat med mys hos mig i sängen eftersom hon, för ovanlighetens skull, vaknade redan strax före 06. Småprat, massor av kramar, en och annan puss. Frukost i lugn och ro, lika så gick påklädning och avfärd bra, dvs. den ultimata morgonen på alla plan.

Vinkade hej till killarna och gick till Es avdelning. Där satt hon som ett smäck med armarna runt min hals. Ville inte släppa. Förstod hon vad som var i görningen? Att det är onsdag idag? Överlämning? Pussar, kramar. Tittade under lugg. Mer kramar. Då brast det för mig. Tårarna strilade ned för mina kinder, och E blev väl halvt förskräckt. Stor, lång, varm kram, sedan fick jag lämna ifrån mig henne - annars hade det barkat rent åt pipsvängen.

Tjöt hela vägen från dagis. Killarna är oxå svårt att lämna, men det är något speciellt med lillfian. Hon är så liten. Förstår inte. Det händer så mycket på en vecka i hennes liv. Jag vill ha hennes armar kring min hals hela tiden.... Blöta pussar. Glittrande ögon. Plutande mun. Pillimarisk blick.


Hur hanterar du avsked?


.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-10-06 20:20:37

Jag hatar avsked, det är det värsta som finns :-( Trodde att det skulle bli bättre med åldern men inte då...



En stor kram till dig!!

Postat av: Maria

Publicerad 2010-10-06 20:21:37

Jag hatar avsked, det är det värsta som finns :-( Trodde att det skulle bli bättre med åldern men inte då...



En stor kram till dig!!

Postat av: Kiki

Publicerad 2010-10-06 22:04:10

Åh, stor kram till dig! Shit vad jobbigt.

Postat av: Anguin

Publicerad 2010-10-07 08:39:04

Jag bölar om det är hårda bud. Men å andra sidan bölar jag när jag hämtar ibland också. Eller när jag kollar på Disneyfilmer :)

Postat av: MK

Publicerad 2010-10-07 11:21:18

Avsked är det värsta som finns! Man försöker hela tiden bita ihop inför barnen men ibland brister det. Det gjorde det för mig också häromdagen när min ena kille grät - då slutade han tvärt och frågade förskräckt - men mamma varför gråter DU? Bra ändå tror jag att de ser att vi också kan vara ledsna!

Styrkekramar till dig!

Postat av: Jag och mina små

Publicerad 2010-10-07 20:31:12

Jag gör som du. Grinar.

Fast även som Anguin så gråter jag vid hämtning efter en pappavecka då barnen skriker maaaaaammaaaa och slänger sig runt min hals.



Linda

Postat av: Louise

Publicerad 2010-10-07 22:53:03

Åhh...kram

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-10-08 00:09:15

Och så läser jag era fina ord, och så tjuter jag lite till....



Kram till oss alla som har jobbiga avsked, oavsett varför!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela