Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Trivialt

Publicerad 2011-08-11 21:58:46 i Allmänt - viktigt i livet,


Trivialt känns det - att sitta och längta efter barnen, att fundera över soffköp, att gnälla över sommarkilona och att fundera över om man ska göra ett ryck på dejtingfronten.

Trivialt, när jag ser bilderna från nordöstra Kenya; när jag ser en bråkdel av de över 1 miljon små barn vars kroppar är ett skal som ser livet lämna. Barn, unga som borde ha livet framför sig, kvinnor och män mitt i livet. Eller mitt i döden. Gränsen är hårfin.

Trivialt, när jag ser dokumentären En andra chans om 4 relativt unga killar och tjejer, som genom olycka alla blivit rullstolsburna, och i ett fall i princip sängbunden. 4 unga människor som trots stora fysiska motgångar utstrålar styrka, glädje, framtidstro och lycka.

Trivialt, när jag går in på bloggen i kroppen min, där 27-årige Kristian så enormt medryckande, inlevelsefullt och naket skriver om sin kamp mot cancern, en cancer som äter honom och tar all styrka.

Trivialt, när en nära vän i denna stund sörjer sin far som lämnat fru, barn och barnbarn många år för tidigt.


Jag borde känna glädje och lycka över det jag har istället. Lycka över 3 fina härliga barn som just nu är med sin pappa; glädje över att jag kommer att kunna köpa en soffa och har ett hem där jag kan ställa den, tacksamhet över att vardagen är bra överlag. Och jag gör det. Jag känner mig enormt ödmjuk inför den lott livet givit mig. Ibland kanske jag inte visar det. Jag relaterar till förut och andra, och i jämförelse saknar jag ibland. Jag ska försöka bli bättre på att ta vara på allt fint jag har.


.


Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2011-08-11 23:07:04

Ja, man ska verkligen försöka vara tacksam över det man har och vara ödmjuk inför livet. Men, det är inte fel att drömma framåt, att önska sig saker och staka ut vägen framåt. Bara njuter under tiden, här och nu!



Och jag tycker absolut du ska prova på lite dejting.. oj vad det kan röra till det känslomässigt, men oj så underbart det kan vara också. Framför allt att känna att man KAN känna igen. :)



Kram!

Postat av: Jessica

Publicerad 2011-08-11 23:29:58

Livet är verkligen inte rättvist.



Ang soffa. Vi köpte en i vintras, en u-formad, tog faktiskt inte fasta kuddar för de vi hade på förra blev så hängiga och gick inte att puffa till. Soffköp är kul. Lite av husets hjärta tycker jag.



Postat av: Malla

Publicerad 2011-08-12 21:57:36

elakheter och hemskheter kryper så nära ibland, jag får också tänka till och försöka uppskatta allt fint och vackert jag har!

kram på dig

Postat av: Monika

Publicerad 2011-08-13 16:04:30

Du har så rätt, här sitter jag och "sörjer" sonen som ska flytta till eget med finast flickvännen, vad är DET att pira över liksom. Nä, tack för ditt inlägg

kram Monika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela