Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Altanbygge, dag 2

Publicerad 2011-07-12 20:15:00 i Freja - utomhus,


Det verkar som att jag bygger en altan. Inte en terass. Den är varken upphöjd, eller kommer att ha tak.
Fast samtidigt kommer den inte ha ett räcke runt. Förvirrande. Vad kallar du en konstruktion i trä som
ligger precis ovan mark, i anslutning till ett hus, tänkt att ha bord och stolar på som del av din utemiljö?

Här, här och här finns lite olika förklaringar. Däck är ju ett alternativ. Men då får jag väl allt båtfolk på
mig. Det är tydligen bara båtar som kan ha däck. Möjligtvis om man har pool, men nja, det lär det ju
aldrig dyka upp någon i min trädgård.







.

Kommentarer

Postat av: Kiki

Publicerad 2011-07-12 21:38:48

Ja, trädäck är ju ett alternativ... :)

Rent språkligt skulle jag nog gissa att altan härstammar från alto som betyder hög och terass härstammar från tierra som betyder jord. Men vad vet jag... :)

Jag hade kallat din terass. Vi kommer få ett problem eftersom vår terass (som vi planerar bygga nästa sommar) kommer gå rakt ut och över slänten och bli liksom upphöjd på stolpar. Altan... En terass-altan. Eller trädäck. :)

Postat av: Ann

Publicerad 2011-07-14 09:18:34

Och vad är skillnaden mellan altan och veranda? Jag använder mej av båda orden till den träklädda yta som finns utanför mitt hus.

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2011-07-14 22:55:47

Kiki och Ann - nu när den är klar så känns det som att både terass och altan är ok. Det väsentliga är att jag fått en helt ny trädgård, en plats att vara ute på med gott om plats, fint, mjukt att gå på - allt!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela