Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Det skulle inte bli såhär

Publicerad 2011-06-08 00:57:42 i Personligt - barnen,


Det fanns inte med i planen. Att jag 4 gånger i månaden skulle få
rejäl ångest över den vändning mitt och barnens liv tog våren för
2 år sedan.

Dagen jag lämnat barnen på skolan och dagis för att i princip inte
se dem på en vecka, och så kvällen innan jag får hem dem igen -
det är då allt blir så tydligt. Att jag bara får vara mamma på halv-
tid. Jovisst, jag är alltid mamma. Men 2 veckor i månaden är jag
en mamma utan barn. Som det smärtar. Som jag saknar det bästa
jag har i livet.

När jag hör att jag ska vara glad att jag får lite egentid, då knyter
det sig i magen. JAG VILL INTE HA EGENTID. Inte till grad jag har
nu. Jag vill ha mina barn hos mig. De behöver sin pappa. Jag vet
det. Jag kommer aldrig, om inget galet händer på den sidan, försöka
få mer tid. Men en dag, när barnen är större, kanske, kanske, vill
de själva ha en annan fördelning. Då hoppas jag att det är jag som
är deras val. Egoistiskt? Ja, mycket. Men jag längtar efter dem så
att det värker. Det gör fysiskt ont.

Men i morgon så, efter skolan. Då ses vi mina älskade barn.

As truliga uppsyn. Kaxigheten. Klokheten. Stoltheten när han
visar upp skolarbetet. Glädjen över att få med sig en vän hem.
Pussar och kramar till mamma på skolgården, inte längre generad
att visa känslor inför kompisar. Stunder framför spegeln när han
fixar till frisyren. Omtanke om lillasyster och H. Till och med bråken
med H.

Älskade envisa goaste H. H som ställer höga krav på sig själv.
Är det mellanbarnets lott? H som älskar fotboll och kryper upp hos
mig ena sekunden och är som förbytt andra. Som ser upp till store-
bror och är en ömsint kusin till lilla E. H som tar sig an de kompisar
som inte riktigt platsar. Hjälper i köket. Rymmer ibland.

Allra finaste lilla E. Framåt. Nyfiken. "kan själv" - framför allt allt
som bröderna och kusin E kan. Glimten i ögat. Varma kramar. "jag
älskar dig mamma"
. Klär sig själv. Envis som synden. Kavat. Pippi-
tokig. Ögon som får en att drunkna.


I morgon är ni mina igen. I morgon börjar ännu en vecka av vår tid.


.

Kommentarer

Postat av: Märtha G

Publicerad 2011-06-08 06:37:40

Tänker på Dig! Hoppas ni får en mysig kväll och vecka.

Postat av: Sofia

Publicerad 2011-06-08 16:38:34

Då sitter man här och gråter... Kram på dig!

Postat av: Cee

Publicerad 2011-06-08 19:58:00

Åh. Mitt hjärta stannar när jag läser. Känner med dig. Jag vill inte heller ha det så. Utan barnen är jag halv.

Kram till dig

Postat av: p

Publicerad 2011-06-08 22:19:03

Läser din blogg lite nu och då. Först var det mest då, men sen blev det mest nu. Jag fastnade här för att du skriver så fint, så fint att man bara vill vara kvar här och se hur det går med allt. Det du förmedlar går rakt in på något vis, både glädje och sorg. Jag önskar jag kunde skriva som du!

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2011-06-08 23:44:33

Tack för fina ord - nu är det mina tårar som rinner :)



Märta - tack. Och tack för hälsningen via syster ikväll. Lunch någon dag?



Sofia - inte är det meningen att du ska gråta... Men det är skönt att få skriva av sig. Nu för tiden har man ju inte en förtrogen att prata av sig med..



Cee - hur går det för dig? Du har inte bloggat på länge?! Eller så har jag tappat dig???



p - tror inte du "givit dig till känna" tidigare?? Tack för fina ord! Har du egen blogg?



Blir så glad över varje kommentar; primärt skriver jag för mig själv, men visst vill egot ha lite feedback emellanåt!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela