Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Varför dessa lögner?

Publicerad 2011-06-12 00:00:22 i Ny framtid - tillbakablick,


Det finns en person i min närhet som i vissa situationer
har enormt svårt att hålla sig till sanningen.

Ibland är det så fånigt så det finns inte. Jag ställer en
fråga. Svaret är antingen "ja" eller "nej". Båda svaren
är, efter omständigheterna, ok. Jag behöver bara veta.
Inget mer än så.

Istället för att svara ett enkelt "nej", utan förklaring,
vilket faktiskt inte krävs, så kommer ett "nej, jag det
går inte, jag ska xyz". Man behöver inte ha något större
IQ för att genomskåda att ursäkten inte är sann. Ändå
serveras man den. Helt i onödan. Det enda som händer
är att jag börjar fundera på hur många gånger tidigare
jag blivit blåst av dåliga lögner. I situationer där jag helt
klart hade acceptera ett icke-positivt svar, utan att be
om förklaring.

Dessutom tror jag att personen förstår att jag inte tror
på ursäkterna. Vilket får mig ännu mer konfunderad.
Ger det någonslags tillfredställelse att medvetet ljuga
mig rätt upp i ansiktet? Känsla av makt? Fan vet. Vid
det här laget blir jag inte förvånad längre. Mest beklämd.
För lögnerna drabbar inte mig. De drabbar ett par andra
i min omgivning. Några små individer som inte har nått
samma insikt som äldre personer gör med tiden. Som
tror gott om alla. Att det är sanningar som sägs.

Det gör mig ont.


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela