Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Odlingslådor - tips?!

Publicerad 2011-05-02 12:20:30 i Freja - utomhus,


Dax att göra ett trädgårdsryck - nu med odlingslådor á la pallkrage.

1 eller 2 nivåer hög, det är frågan? Jag kommer att ta bort grässvålen
gräva ur en bit, lägga markduk och sedan fylla på med jord. I lådorna
ska jag ha smulgubbar och jordärtskockor, definitivt, och i övrigt är det
lite oklart. Vitlök får det bli till hösten.

Vi är ju ofta borta ca 3 veckor mitt i sommaren, så jag måste hålla mig
till växter som sköter sig själva (förutom lite vattning, som jag kan få
hjälp med), och som inte kräver toppning, tjyvning, etc.

Någon som har tips på grönt att plantera? Kör på den lilla lådan som är
60*80, istället för stor som håller måttet 120*80.


.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2011-05-02 16:40:21

Två lådor på varandra håller värmen bättre och du får tidigare skörd. Dessutom bryter man inte ryggen av sig lika lätt när man rensar. Vi har tre på varandra och hade faktiskt ökat till fyra om det inte såg helt tomtigt ut.



Jordärtskockor förökar sig kopiöst om man inte är galet noga med att skörda (vilket det visade sig att jag var, ops, de tog slut) och då är det också bra med två på varandra, så smiter de inte iväg.



Jag kommer mest att odla sallat (sätter du tidigt under duk så hinner du skörda innan du far) och framför allt örter. De där som känns så lyxiga att gå ut och skörda nävvis, men som är så ohemult dyra att köpa. Basilika, massor av basilika! Och bladpersilja, dill och gräslök och rosmarin. Mmmm!

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2011-05-02 17:26:59

Tack ME, ska nog ta 3 då - det blir en lagom höjd, förutom för skockorna, som får nöja sig med 2 - måste hålla nere höjden så gott det går...



Kryddor var ett bra tips! Tack!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela