Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Björnbären frodas

Publicerad 2008-08-22 20:30:33 i Trädgård - bär, blom och frukt,


Har precis plockat 3 liter, och det är bara en bråkdel av vad vår buske kommer att ge under de kommande veckorna. Gick emot alla rekommendationer och klippte ned den ganska ordentligt i höstas, med beräkningen att vi skulle få dåligt med bär i år, men det stämmer inte alls! Grenarna dignar av mogna (inte längre, de är plockade) bär och kart i olika stadier, samt fullt med blommor.

Förutom smulpaj med björnbär, som vi vuxna gillar, blir det en eller fler omgångar med marmelad (i år  med syltsocker) att njuta av själva och ge bort i present. Eftersom det är kalas på gång ska jag dock inte ställa mig och koka marmelad ikväll, utan dessa liter får hoppa ned i frysboxen.

Förra helgen blev det 2 liter - ska bli spännande att se hur många liter vi får ihop totalt under säsongen.


.

Kommentarer

Postat av: Linda P

Publicerad 2008-08-23 09:23:57

Ojoj vilken lyx!!! Njut av paj och sylt :)

Postat av: Elli

Publicerad 2008-08-25 15:19:38

Annars kan man även röra ner lite socker i bären, under uppvärmning så att det smälter, och sedan ha i en rjäl skvätt vit rom (nåväl, för dem som får då!) och förvara i kylen ett par-tre dagar. Då är det toppengott att ha till vaniljparfait/-glass nämligen. Mmmmm. Jag ska göra det mot mina röda vinbär som är färdiga att skörda om ungefär en vecka.

Postat av: Ljuvligt Hemma

Publicerad 2008-08-25 20:26:15

Vad gott med björnbär... jag vill också haaaaaa en björnbärsbuske :)

Postat av: alacs

Publicerad 2008-08-25 21:14:32

Än mer blev det idag :) Fyllt på med ytterligare en dryg liter.

Postat av: Hallakulle bygger bo

Publicerad 2008-08-25 22:09:07

Åh, vad trevligt med björnbär! Jag längtar efter att bli med trädgård så att även jag kan skörda bär =)

Postat av: a home far away

Publicerad 2008-08-26 05:40:12

Oj det var mycket björnbär det, och vad gott det lät med paj nu blev jag ju hungrig:_



Kram Gunilla i Singapore

Postat av: Linnea

Publicerad 2008-08-26 19:26:26

Hej! Jag köpte Powerport från tyska Ebay, jag har uppdaterat inlägget med mer info så kolla där. :) Kul att du gillar min blogg!

Postat av: Elli

Publicerad 2008-08-28 21:56:51

Hej gumman! Du är UTMANAD! Kolla min blogg! Kraaaaaaaaaaam! Hur är det med magen förresten?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela