Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Vårt kök

Publicerad 2009-01-17 13:13:34 i Huset - kök,



När vi flyttade in (augusti 2006) var planen att omgående renovera köket (som såg ut såhär om man scrollar lite). Olika omständigheter gjorde att renoveringen inte genomfördes förrän dryga 2 år senare. Så här blev det i alla fall:




Med start till vänster har vi ett 40 djupt högskåp där bl.a. micron huserar. Under micro har vi lådor på motsvarande sätt som i övrigt. Ovan finns det en öppen förvaring (för kokböcker?) och två bakom lucka. I stället för helkyl respektive -frys har vi dubbla kyl/frysar från Husqvarna. I förlängningen 2 st 80 breda bänkskåp med lådor.


  

Klickbara detaljerbilder av vänster sida.




Elementet flyttades från sin gamla plats till vänster i bild ovan. Blästrades och målades hos firma, liksom övriga element runt huset.



70 cm djup Virrvarr utgör bänkskiva på högersidan. Diskbänken är från Franke och ligger ovanpå diskbänksskåpet, dvs. inte infälld i bänkskivan. Diskmaskin, ugn och häll från Siemens. Fläkten kommer från Fjäråskupan och blandaren från FM Mattsson. Golvet är ett Marmoleum Click i Raven (mörka) och Volcanic Ash (ljusare). På väggen har vi valt klinker 48,4 cm i sida.

Spottar och fönsterbelysning har ordinarie brytare medan de två skenorna i taket är kopplade via dimmer.


                   

Klickbara detaljbilder från höger sida




I arbetsbänkens förlängning fanns tidigare en vägg där bl.a. elcentralen satt monterad. Elen är flyttad och köket känns förstås mycket luftigare utan denna vägg. I bakgrunden syns dörröppning mot biblioteket - en dörröppning vi tagit upp utan att ha en dörr i beredskap. Den som satte igen den gamla öppningen gjorde sig tyvärr av med dörren.

I det bruna bokskåpet förvarar vi vinglas och annat glas, och fläktskåpen, där 6 av 9 skåpdelar syns, huserar porslin, glas, uppläggningsfat, vaser, etc.


.

Kommentarer

Postat av: Lotten

Publicerad 2009-01-17 14:23:02

Jättefint kök ni har fixat! Härligt mycket yta och inte minst förvaring ;-) Fläkten var ursnygg! Jag blir så sugen på nytt kök själv.....måste sansa mig lite!



Kram Lotten

Postat av: Susanne

Publicerad 2009-01-17 19:42:48

Vilken SKILLNAD!! Helt otroligt.

Jättesnyggt.

Postat av: Jonasn

Publicerad 2009-01-17 21:40:40



Hur fint som helst !

Postat av: ColonialEast

Publicerad 2009-01-18 02:06:44

Vilket härligt kök ni har fått! Stilrent och snyggt!!! Kram, Petra

Postat av: Kiki, Maximilias mamma

Publicerad 2009-01-18 12:14:37

Superfint! Jättefint att skippa överskåpen och bygga en schysst fläktskåpsvägg. Är det en äldre modell av uttag som skymtar bredvid spisen?

Postat av: Karin

Publicerad 2009-01-18 13:45:08

Mycket snyggt och fräscht. Visst är det kul att ha ett fint kök, hemmets hjärta.

Postat av: Lidingömamman

Publicerad 2009-01-18 20:47:25

Ert kök är ju hur snyggt som helst. Fläkten är kanonsnygg. Jag håller också på att fixa mitt kök och just nu är det ett lager med damm över hela lägenheten efter det att hantverkarna har tagit ner en betongvägg. Ni har verkligen ett riktigt drömkök.



Lidingömamman

Postat av: m

Publicerad 2009-01-18 22:35:59

Vilken skillnad! jättefint! och det var nog jag som är skyldig till inspirationen;) ( på golvet)

Postat av: Ann-Louise [En bulle ur ugnen]

Publicerad 2009-01-19 07:46:45

Åååå det är så himla läckert! Supersnyggt!

Kul att se bilder. :)



Ha en finfin dag idag! Kram

Postat av: carina

Publicerad 2009-01-19 08:53:44

Det blev ju jättebra! Kul med alla små detaljer. Genomtänkt. kram

Postat av: Cornelia

Publicerad 2009-01-19 17:43:47

Jag har kollat in ert snygga kök förut :-) Det blev kanonfint! Såg några detlajer nu som jag inte sett innan som jag blev nyfiken på. Hyllan på väggen mellan gardinerna, har ni gjort den själv eller vart har ni köpt den? De snygga handdukskrokarna gillade jag oxå, var har du köpt dem?

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2009-01-19 22:19:18

Jag som sett det live kan bara säga att det ÄR verkligen skitsnyggt! :-)

Postat av: Ullet

Publicerad 2009-01-23 07:28:15

Det är det snyggaste moderna kök jag sett, ärligt talat! Mycket läckert och jag gillar de röda sakerna som bryter av och fläkten, den vill jag bara ha även om jag inte har någonstans att sätta upp den på. har takfläkt ovanför köksö :D

Postat av: Caroline

Publicerad 2009-01-23 14:56:17

Får jag fråga om ni är nöjda med den vinklade fläkten? Vi funderar på att köpa just en sådan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela