Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

En god bok

Publicerad 2009-11-22 22:48:26 i Ny framtid - tillbakablick,


Jag har hela Billy full med böcker. Då har jag ändå rensat bort böcker som jag läst en gång och som, så vitt jag kan komma ihåg, inte sa mig något alls. Böcker som stått där i 25-30 år, ja inte just i Billy, men i en bokhylla nära mig, och som gjort sitt.

Myrorna vill inte ha skönlitteratur; de vill bara ha kokböcker, böcker om trädgård och inredning, och så barnböcker. Så mina gamla romaner och noveller och en och annan deckare är förpassade till Hagby (-tippen). Det bär mig lite emot att slänga böcker, men vad ska man göra?

Ibland händer det att man plockar fram en bok man läste för länge sedan. Jag hittade en sådan bok när jag var i Karlstad i helgen. Det var mer än 20 år sedan jag läste den. Har haft den framme ett par gånger sedan dess och ögnat något kapitel här och där. Det är intressant hur man kan läsa en bok flera gånger och upptäcka sidor som man inte sett förut. Nu jag har bara läst den i sin helhet en gång - efter det har det blivit fragment. Men jag kommer ihåg den förvånansvärt väl från första gången. Nu hade jag den som sagt framme i helgen. Mindes många roliga kapitel. Bläddrade lite i den, fram och tillbaka, läste lite här och lite där, och upptäckte saker som jag inte alls sett förut. Eller så var det sådant som måste mogna för att man ska förstå det?


.

Kommentarer

Postat av: Ann

Publicerad 2009-11-30 10:27:59

Vill inte något antikvariat eller något bibliotek ha böcker, då? Har också böcker jag skulle vilja bli av med, men vägrar slänga just böcker.

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2009-12-03 22:18:37

Nej, jag provade med det också, men de sa ungefär samma som Myrorna - fel sorts litteratur (nja, de använde nog inte ens ordet litteratur, det hördes på dem vad de tyckte om böckerna när jag nämnde ett par titlar..):

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela