Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Att söka upp den 3e parten

Publicerad 2010-04-15 21:03:26 i Ny framtid - blandat,


Jag har alltid varit av åsikten att det är den som är otrogen som gör fel. Inte för att den 3e parten är skuldfri, men det är ju den som är otrogen som är otrogen. Hur den 3e parten tänker, vad gäller eventuellt framtida relation med den nu otrogne, och hur h*n (den otrogne) ska agera i ett eventuellt nytt förhållande med den 3e parten, går inte att sia om. Är inte heller relevant för den bedragne.

Ända tills det drabbade mig. Gissa om jag ville prata med henne. Fråga om hon fattade vad hon höll på med. Skälla ut henne. Se om hon lekte med honom. Förstå om om fattade konsekvenserna av sin "lek". Om hon insåg att hon skulle få 3 barn på halsen. Om det blev något av deras "relation". Om hon var redo att lämna sitt förhållande. Hur hon skulle ställa sig till att han eventuellt lämnade sina tre barn här (geografiskt) för att flytta till henne. Vad skulle hända om han tröttnade på henne, och nya barn?

Hörde ryktas om någon bedragen som tog barnen med sig till älskarinnan och dumpade dem på hennes trapp. Förmodligen en skröna, men tänk om man hade gjort det! "Du vill ha min man; här får du bagaget oxå".

Det har hållt sig på tankestadiet ända tills nyligen. Ända tills jag, trots det faktiska avståndet mellan henne och honom, befann mig inom gångavstånd från henne. Då jävlar. Då ville jag gå hem till henne, ringa på dörren, och fråga henne om hon fattade vad i helvete hon varit del i att åstadkomma. För jag kan inte annat än tro att det var hon som vred huvudet ur led på honom. Jag förstår oxå att vi (han och jag) har stor del i det hela. Det förstår jag nu. Men eftersom "inget" i hans agerande, innan april förra året, visade att han ansåg att vårt äktenskap var så illa som han säger sig ha tyckt, så hade ju jag svårt att agera. Agera annorlunda än jag gjorde.

Att andra faktorer, som i nuläget saknar betydelse, gör att vi står där vi står, det är oväsentligt. Någonstans i mig finns jävulen som vill konfrontera henne, och hennes sambo, och säga vad jag tycker om det som hänt. Så kanske hennes relation går åt helvet oxå. Barnsligt? Ja. Men det vore befriande. På något underligt sätt.


.

Kommentarer

Postat av: Du vet vem...

Publicerad 2010-04-15 21:33:31

Jag kan inte säga att "om jag vore du"... för så funkar det inte. Men jag kan säga att JAG hade kontaktat den andra kvinnan och kanske tom den andra kvinnans "man/sambo/kille". Det hade jag definitivt gjort. Dessutom skulle jag tala om det för min man/kille/sambo att jag skulle göra det. Det är ingen som kan förbjuda dig detta, sedan är det din man som har störst skuld i det hela och borde skämmas.

Ingen kan tycka att ditt agerande skulle vara fel. Den som gjort fel är den som bedrog dig!

Postat av: Peter

Publicerad 2010-04-16 07:52:03

Wow! Det hade varit så coolt... Jag hade nog gjort det och förutsättningarna funnits, men nu har hennes nya snubbe sedan flera år varit bedragen av sin exfru. De gick isär strax innan han och mitt blivande ex blev ihop.



Ingen hämnd här inte :-(

Postat av: Hallakulle bygger bo

Publicerad 2010-04-16 08:30:50

Ja varför inte. Var lite kontinental och säg vad du tycker. Vi är ibland lite för duktiga på att hålla tillbaka för den goda tonens skull. Hon bör bannemej få veta vad hon ställt till med.



Du kom i och för sig med en liten hämnd redan här på bloggen. Vem vet om hon läser?!

Postat av: Kiki

Publicerad 2010-04-16 08:40:15

Förstår precis hur du känner! Att få släppa jävulen lös och bara berätta allt. Undrar om hon funderar på om du kommer att göra det. Det hade jag gjort om jag var i hennes sits. Bara att veta att det sårade exet kan stå utanför min dörr när som helst hade gjort mig skitnervös.



Min nuvarande man var mentalt otrogen mot sin förra sambo, man kan säga att vi blev tillsammans i samma sekund som han gjorde slut med henne. Han var helt ointresserad av att prata med henne om vad som hade hänt efteråt, så hon kontaktade mig. Hon visste vem jag var sen innan. Så jag fick försöka stötta henne, bekräfta att han hade betett sig som en idiot mot henne och samtidigt hålla tummarna för att han aldrig skulle göra så mot mig. Men det var en sjukt konstig sits.



Jag har hört från en annan tjej, som då var 3e parten, att hon blev så blint förälskad i mannen att hon inte hade en enda rationell tanke kvar i skallen. Hon försummade sina barn, ljög mot alla och alla, gjorde allt för att de skulle kunna ses. Hon vaknade dock upp efter ett par månader och undrade vad hon höll på med, och avslutade hela baletten. Och skiljde sig. Den andra mannens fru lunkar på helt ovetande om vad hennes man har sysslat med. Läskigt.



Oavsett - hade jag varit du... så hade jag tänkt igenom riktigt noga innan jag gjorde något. Vilka hade konsekvenserna blivit? Hade du verkligen mått bättre? Eller är det bara slöseri av din tid och energi...

Postat av: Kompisen C

Publicerad 2010-04-16 10:07:22

Jag tror man kan leva ut hämnden i fantasin, men sedan förpacka den och lägga undan den. Inte glömma men inte lägga energi på det heller.

Du behöver din kraft att ta dig framåt nu, och ett sånt sidospår skulle riva upp de nyläkta såren och dra energi från dig och det liv du nu ska bygga upp. Skriv av dig här istället.

Den del av otroheten som angår dig är hans del i det som hände. Hennes del är hennes, och för hennes relation att ta itu med (om de vill och vågar).



Inga lätta grejer, men så är ju inte livet enkelt heller... du är utrustad med allt du behöver för att gå vidare, glöm aldrig det.

Postat av: Jag och mina små

Publicerad 2010-04-17 01:43:47

Jag förstår väl dina tankar om att kontakta 3:e parten. Mycket väl. Men jag tycker som din vän C att du noga ska tänka igenom vad det kanske skulle kosta i slutändan. Hur skulle relationen till ditt x påverkas? Och i förlängningen hur skulle det påverka era gemensamma barn? Är det värt det?



Svåra frågor som kräver sina tanketimmar.

kramar

Postat av: JCMAS

Publicerad 2010-04-17 23:52:49

Fundera på vad som är värt din energi. På riktigt.

Postat av: Ensam duktig flicka

Publicerad 2010-04-23 22:09:11

"Kul" att se andra som tänker som jag. Läs gärna om mina fantasier på http://ensamduktigflicka.blogg.se/2010/march/vad-ska-man-gora-med-all-ilska.html . Jag kategoriserade det under titeln "galenskap".

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela