Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Ömsom vin ömsom vatten

Publicerad 2010-02-02 23:50:28 i Ny framtid - barnen,


Igår eftermiddag hämtade jag barnen från skolan. Har inte sett dem sedan i onsdags morse. Det har varit pappadagar, och eftersom jag har varit bortrest har vi inte setts alls sedan jag lämnade dem i skolan förra veckan. I vanliga fall ses vi under helgen lite kort - eftersom pappan och jag hjälps åt med bandyträning och simning, där en av oss tar killarna och den andra E.

Jag vill så mycket de dagarna barnen är här. Jag vill att vi ska ha det bra. Att vi kan få mysa och ses och göra läxor och äta middag och åka till skolan och spela bandy utan bråk och tjafs, antingen mellan bröderna, eller som ett resultat av deras kiv, mellan mig och barnen. Jag vill ta till vara de 50% som är mina. Maximera. Jag längtar så när jag inte har dem, och så ses vi och det går över styr.

Det är klart att det inte är ett konstant "över styr", men de gånger det händer räcker för att få mig att känna mig otillräcklig. Jag vet att syskon ryker ihop. Been there done that. Men det är så frustrerande att inte hitta nyckeln till friden.

Sedan jag hämtade igår har det stökats med middag. Tjafs om lego. Tjat om godis. Fight om vad som ska ses på tv. Puff och knuff och tjuvnyp. Gnäll om att hjälpa till med dukning. Pip över att det ska dukas av.

Jag försöker verkligen att välja mina fighter. Jag biter ihop och räknar. Inte till 10 eller 50. Till 100. Det känns som att jag är ensam i världen om situationen. Jag vet att det inte är så. Jag vet att även där det finns två närvarande föräldrar samtidigt förekommer det. Men det känns tungt att dra lasset själv när det går över styr.

Och så ett magiskt ögonblick. Plötsligt är allt lugnt. Killarna kommer och kryper upp i soffan. Myser. Ett tyst litet förlåt. Från båda till mig. Från mig till dem. En klapp på kinden. En teckning. Jag stuvar undan de här ögonblicken, stunderna.

Nyss stod jag bredvid H's säng. Lugna andetag. Rufsigt hår. Insnodd i täcket. Nallis som huvudkudde. På golvet bredvid, i den älskade julklappssovsäcken, ligger A. Sven inklämd under hakan. Ena armen i knasig vinkel utmed ryggen. Små grymtande ljud - han drömmer. Hockeyfrillan lite svettig. Mina älskade killar. Så små. Så stora och kaxiga. Ömsom vin, ömsom vatten.


.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2010-02-03 06:11:36

Jag tänker, spontant, att när det är kiv och gnäll sådär vanligt, då är ungarna som vanligt. Avslappnade och sig själva. Om mamma vill ha 100% kvalitet när barnen är där och pappa vill detsamma, då blir det på nåt märkligt vis 200% för barnen - och det orkar en unge inte med. Nånstans måste det få pysa och väsa.



Är du med på hur jag tänker?

Postat av: Kompisen C

Publicerad 2010-02-03 09:11:35

Mitt tips som 50/50 mamma är att förlika sig med att det inte kan vara perfekt den där tiden som är din. Då blir det ingen vardag för varken barnen eller dig. Vardag är ju precis som du skriver, ömsom vin och ömsom vatten, och så var det när de var hos dig 100% också, eller hur? De vill ha sin vanliga mamma, med vin - och med vatten. Kram.

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2010-02-03 09:43:45

Så klokt skrivet -ME- och -Kompisen C-. Kan bara instämma i det ni säger. Här har jag ju 100% själv pga omständigheter (som du Kompisen C vet) och ibland vill jag ju också så mkt och då blir det lätt 200%. Det går liksom inte ihop!



Jag ser både A och H, som de är nu, så var de när ni bodde tillsammans allihopa. Det blir nog bara mer påtagligt när du inte kan avlasta dig själv på din tid.

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-02-03 11:14:23

Det ÄR ångest och det ÄR glädje. Själv gjorde jag varje måndag = bytesdag till en fest. Ända till jag insåg det idiotiska i det och gjorde måndagar till en vanlig dag. Nu har jag och mina tonåringar vant oss, vi är inne på sjätte året. Men det är av och till fortfarande jobbigt med bytesdagar, både när de går, men även de dagar de kommer hem. Det gäller bara att vara snäll mot sig själv. Acceptera att du är en bra mamma och tänk på; även om du har egen tid när barnen inte är hos dig så är det viktigt att ha lite egen tid dagar du har barnet. Bara att få läsa en tidning/se ett tv-program/prata i telefon eller blogga ifred några minuter.



Kram

Postat av: Kiddan

Publicerad 2010-02-03 14:54:27

Barn måste få bråka, leva om, stöka, tjafsa. Om de inte gör det ska du vara orolig.

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-02-04 12:33:20

Tack alla för kloka ord.



Visst är det som ni säger, och det vet jag ju egentligen, men det är så himla tungt när de 2 dagarna vi ses är fyllda av orosmoment.



Nu stundar 5 dagar ihop, så vi håller tummarna för en mer balanserad mix av vin coh vatten..

Postat av: pia

Publicerad 2010-02-08 13:22:35

Ja man VILL VERKLIGEN att "mammaveckan" ska gå förbi utan duster å bråk, nästan iallafall, men det är inte lätt. I veckan har jag haft några ordentliga "psykbryt" på de små fina, men det kan ju behövas också...det är oftast värst i detta hus just innan ngt roligt ska ske, tillexempel timmar före ett 8-årskalas då förväntningarna är höga och allt ska vara sååå bra och så kommer lillasyster å häller ut leksaker över storebrors golv och världskriget är ett faktum;) Haha! Bara att föröka bita ihop, lättare sagt än gjort och ibland måste man...de älskar sin mamma oavsett, jag lovar dig, det är ett trygghetsbevis att det bråkas å gnäbbas lite!



Ha en skön vecka!

KRAAAAM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela