Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Ovisshet

Publicerad 2010-02-11 23:04:44 i Ny framtid - blandat,


Det är mycket gnäll nu. Lite för mycket negativt, eller snarare okänt/ovisst, omkring mig för min smak, men verkligheten ser ut så nu. Här hos mig. Och hos mina närstående.

Man får ungefär 114.000 träffar om man googlar på "ovisshet". Första träffen handlar om uppsatser om Ovisshet. Jag ser ett påstående om att "ovisshet upptar människans hela sfär". Det verkar ju högst sannolikt, för så ser det ut hemma på min gata i stan just nu.

Dels är det P som var på datortomografi idag. Nu får vi leva i ovisshet fram tills P ska träffa läkarteamet på kirurgen. P har en tid, och förstås hoppas vi att de inte kallar P tidigare, för om de håller sig till den bokade tiden för konsultation kan det ju inte vara jättefarligt. Eller?

Dels är det min kommande boendesituation som är i allra högsta grad oviss. Det finns ett litet radhus som jag har haft span på sedan i höstas. Till slut kom det ut på marknaden. Visning. Budgivning. En j-la ovisshet tills budgivningen är slut. Sedan ovisshet tills kontraktskrivningen är gjord.

Slutligen (??) ovisshet över hur man ska hantera läget som involverar en person i ens närhet som man inte känner längre. Eller som man inte vet om man känner längre.

Man känner sig extremt utlämnad när man lever i en ovisshet man inte kan påverka.

Känns allt solklart i ditt liv?


.

Kommentarer

Postat av: caroline

Publicerad 2010-02-12 00:51:55

Ovisshet är något av det värsta som finns.

Postat av: -ME-

Publicerad 2010-02-12 03:33:18

Finns det nån som har ett helt solklart liv? Jag är lite tacksam att min förvirring mest rör vad jag själv vill göra med mig och mitt liv och inte är så utsatt för andras obeslutsamhet. Fast det är ändå jobbigt eftersom det är jag som måste ta tag i eländet att bestämma mig...

Postat av: Kompisen C

Publicerad 2010-02-12 09:39:03

De gånger jag tyckt att det känts solklart i livet har det alltid brakat samman kort efteråt. Ovissheten är en del av livet, tyvärr, och vi lever sida med sida med den allihop. Poängen är att den inte får ta över och styra, men det är lättare sagt än gjort tycker jag.

Ingen kan kräva av dig att allt ska funka med flyt just nu, när det är som det är just nu. Mitt tips är att sortera bort allt ovidkommande och fokusera på de viktigaste. Hur P mår och var ni ska bo. Allt annat får paddla med, förstås inom rinliga gränser, ni behöver ju äta och duscha ibland, till exempel. Good enough is enough. Ställ inga högra krav på ett tag.

Stor kram

Postat av: Lo

Publicerad 2010-02-12 10:54:09

Nono, far from solklart.

Men som ME och Kompisen C skriver ovissheten är en del av livet.

Confusion is good är ett uttryck jag lärt mig, även om det många gånger känns långt ifrån bra när jag är mitt uppe i det. På något underligt sätt är det i förvirringen som "allt" trillar på plats och det kan bli lugn efteråt.

Vill åtminstone tro att det är så ;-)

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-02-12 11:54:19

2007-2008 levde jag i total ovisshet. En tärande och påfrestande insikt. Jag förstår dej verkligen och kan baara tipsa om att ha fullt upp hela tiden och inte tappa vittring på målet! För du måste ha ett mål - en vision om hur du lever om ett år. Sätt upp roligheter på vägen som t ex en resa som kan bli ett bra bryt mitt i elände/påfrestningar/ovisshet. Fokusera på målet, hela tiden. Kram!

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-02-12 11:56:27

Glömde: Det du inte kan påverka ska du inte påverka. Försök göra dej av med tärande vänner/bekanda/människor som vill knyta upp dej till sig och som inte ger något annat är ovisshet, bryderier, bekymmer. Negativa själar. Försök släppa dem med hela ditt hjärta och fokusera på det som är bra. Kram igen från en som verkligen verkligen vet.

Postat av: Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Publicerad 2010-02-13 22:44:31

Näe du, jag har levt i ovisshet i många år nu, längtat o kastats mellan hopp o förtvivlan om vi ska få några barn eller ej. Och ovissheten består tyvärr :-( Det senaste året har jag levt med ytterliggare en ovisshet, i jakten på ett nytt jobb efter att ha blivit varslad, nu har jag ett tillfälligt jobb så därför bewtår ovissheten även med det.

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-02-15 14:08:54

Som ni förstått av senare inlägg är delar av ovissheten eliminerad - jag har ju fått köpa mitt hus.



Ovissheten vad gäller P är inte eliminerad, men så mycket har vi förstått att CT:n visade att det inte finns någon spridning utanför det område där man identifierat cancern. Jätteskönt och stor lättnad.



Personen - ja, den kan jag av olika orsaker inte göra mig av med, utan jag får lära mig att hantera och acceptera.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela