Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Ett litet radhus

Publicerad 2010-01-23 23:15:34 i Ny framtid - Hus,


som jag har spanat på länge finns nu äntligen ute till försäljning. Jag räknar framlänges och baklänges på vad det blir för kostnader vid olika försäljningspriser. Var går min gräns? Och var är min smärtgräns?

Mycket hänger på att allt går vägen med försäljningen av vårt hus. Det är ju ett par steg på vägen som ska passeras. Först kontraktsskrivning inom kort. Sedan ska köparna göra en utökad besiktning. Vi vet ju vilka tillkortakommanden vårt hus har, och det är väl egentligen bara ett av dem som kan kosta endel att fixa. Om det behövs. Så snart det momentet är avklarat, och "väntetiden" tagit slut, kan vi väl pusta ut och känna att försäljningen är klar.

Då vet jag oxå hur mycket pengar jag har att röra mig med. Stora frågan är väl egentligen om det är sunt att köpa ett bostadsrättsradhus för ett belopp i närheten av ett friköpt radhus, och med en månadsavgift som är lite halvhög? Fördelen är ju att ansvaret för de stora momenten vad gäller fastigheten ligger på föreningen. En förening som vid genomgång av årsredovisning etc ser välskött ut. Jag har oxå pratat med en familj som bor där, och de upplever styrelsen och skötseln som mycket god.

Jag har tidigare skrivit om mina önskemål vad gäller nytt boende, och detta radhus har nästan allt. Idag finns bara 3 sovrum, men är det så att killarna insisterar på egna rum går det att få till 4 utan att inkräkta för mycket på vardagsrummet. Köket är inte stort, men öppet mot den plats där det är logiskt att ställa matbord. Där finns plats att sitta säkert 16 personer, och mer än så är vi väl sällan...

  • Vardagsrum och allrum - check
  • Badrum (med plats för litet badkar) uppe, toa nere, och duschmöjlighet i tvättstugan - check
  • Separat ingång till tvättstugan - nix, om man inte ska åla sig ned genom källarfönstret... Men jag kan leva utan det!
  • Förråd - check (ett snickarrum, men jag tänker inte skicka mina "Emil"-gubbar till någon snickarboa, så den får ny funktion
  • Trädgård - check; den gränsar dessutom mot en allmänning, så den blir större än vad den ser ut. Nackdel? Ja, jag tror inte man får sätta upp en lekstuga, även om utrymmet finns
Finns det någon hake? Tja, en galen budgivning, möjligtvis...


Visst låter det väl bra?


.

Kommentarer

Postat av: Kiki

Publicerad 2010-01-24 10:42:21

Låter superbra! Håller tummarna...

Postat av: pia

Publicerad 2010-01-24 19:17:18

hej å tack för din kommentar hos mig...

Har haft en riktigt lång bloggpaus, men jag kommer ihåg att jag kikat in hos dig förr. Därför förstår jag av din kommentar att döma och att ha kikat runt lite här att du gått igenom en separation du med. Det är tungt, speciellt när man ska lämna barn, men känslorna kommer för mig när jag får tillbaka dem, jag vill bara hålla i dem så hårt, så hårt och det kommer alltid några tårar. Jag längtar så oerhört efter dem när de inte är hos mig, men på ngt konstigt sätt så går det bra och det kan tillåme ibland vara skönt. Hoppas att det går bra m radhus budgivningen, jag ska hålla alla tummar å tår för dig:) Önskar dig all lycka och hoppas du får må bra på alla sätt. Sköt om dig! Vi "ses" säkert snart igen:)

Bamsekramar!

Postat av: -ME-

Publicerad 2010-01-24 21:24:16

Jag håller tummarna! Det såg perfekt ut! Ja, förutom gillestugefärgen och den där hysteriska ljusstaken då. Easily fixed! ;)

Postat av: Singelmamman

Publicerad 2010-01-24 23:29:54

Här håller jag tummarna. Absolut. Du har rätt att ett plus är att föreningen sköter fastigheten. Lycka till med sälj och köp.

Postat av: Anna

Publicerad 2010-01-25 16:12:26

Håller alla tummar jag har! Kram!

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2010-01-27 00:04:31

Tack alla!



På torsdag ska jag få titta på huset. Om det är så bra som det verkar tänker jag lägga ett bud. Bara sådär rätt upp och ned. Inte vänta på officiell visning. Jag vet vad jag tycker huset är värt, och det tänker jag erbjuda. Kanske lite under.



Tummarna är mottagna och undangömda :)



/alacs

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela