Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

"Du är så stark"

Publicerad 2010-09-06 23:01:35 i Skilsmässa,


Jag är inte ensam. Det blir jag smärtsamt påmind om när någon i en kommentar berättar att de hittat min blogg och läst, och kanske funnit stöd och mod, efter att de själva blivit lämnade.

Jag får mail ibland från någon av er där ute som undrar hur man överlever. Hur jag kan vara så stark. Någon som inte kommit lika långt som jag. Då undrar jag hur långt jag kommit egentligen? Och hur stark jag är.

Utåt sett är jag nog stark. Men i min tysthet undrar jag vad det var jag gjorde som var så enormt fel. Så fel att det inte ens var värt att ta upp. Som gjorde att han teg, enligt honom själv, i flera månader. Teg och led och inte pratade utan levde som vanligt. Som lät mig tro att allt var som vanligt. Som i handling och ord lät vardagen vara vardag. Och som tillslut agerade på ett sätt som tvingar mig att för resten av livet bara få hälften av mina barn.

När jag tänker på vad mina barn utsätts för, då är jag inte stark. Han sa vid flera tillfällen att barnen får det bättre när vi separerar. Bättre? Vad var inte bra för barnen? Vad gjorde vi vuxna som inte var bra? Vad gjorde jag? Vad kunde jag gjort annorlunda?

Jag tror att den som är lämnad, allra helst om det är kvinnan/mamman som är den lämnade, är fylld av kval. Man skuldbelägger sig själv till en sån grad att det blir ofattbart. Man är fylld av frågor om vad som kunde gjorts annorlunda. Varför man inte såg vad som skulle komma. Man letar fel på sig själv. Om och om igen. Det dåliga samvete finns där ständigt. Och inte blir det bättre när 7-åringen frågar, ett par gånger i veckan, varför vi skiljdes. Varför pappa ville skiljas (sonens ord, vi har inte lagt ansvaret för skilsmässan på någon av oss). När alla dessa frågor snurrar är man inte stark. Jag lovar. Man är så svag, vek, under isen och inte alls stark.

I vardagen måste man vara stark. För att få saker att funka. Utåt är man stark. På jobbet. När man hämtar och lämnar på dagis och i skolan. På fotbollscupen. På föräldramötet. På ICA när man möter grannarna. Vid överlämning till pappan.

Men när barnen sover, väskorna är packade för morgondagen, allt plock är plockat, diskmaskinen tömd och fylld igen, tvätten hängd och tystnaden blir påtaglig. När det plötsligt blir utrymme för tankar. Då är man inte stark. Åtminstone är det då som man kan låta skalet falla. Helt naken i sina tankar står man där. Svag och blottad. Det händer inte varje kväll. Det går tack och lov längre och längre mellan gångerna. Men det händer. Och då är man inte stark.


.

Kommentarer

Postat av: malve

Publicerad 2010-09-07 08:11:24

Jag tycker att det är starkt att tillåta sig själv att vara svag. Om man nu ska beteckna det som stark-svag.



Mitt ex tyckte oxå att det var bättre för barnen efter separationen - att han var mer närvarande med dem...hmmm...

Postat av: Maria på Ekollonvägen

Publicerad 2010-09-07 16:22:47

Den morgonen/dagen/eftermiddagen/kvällen/natten du inte känner dig så stark så vet du vart jag finns om du vill prata!!!



Kram

Postat av: Dumpad

Publicerad 2010-09-08 11:08:11

Tack för din blogg, har läst den ett tag nu!

Postat av: Stina

Publicerad 2010-09-08 13:32:32

Jag känner ju så väl igen det där! Och jag har alltid fått höra att "du är ju såå stark". Och så vet de inget, egentligen!



Men, jag tillät mig vara svag, de där stunderna, jag tyckte det var ok, jag blottade mig själv och visade mig svag även inför andra, men det fick ofta reaktionen att "men så stark du är". Och det har även resulterat i flera nya vänner, som delar med sig av sina svaga sidor, och tillsammans blir man starkare. Men kanske främst av att tillåta sig vara svag, landa i det, och sedan bygga sig uppåt igen. Det har i allafall hjälpt mig att minimera de där svaga stunderna. Men de kommer, då och då, men som du säger, det är längre mellan gångerna.



Kram

Postat av: Åsa

Publicerad 2010-09-09 12:06:23

Hej, har följt din blogg ganska länge men varit snål och dålig med att kommentera. Tycker du skriver klokt och bra om mycket.

Det är så svårt att leva med barnen bara halva tiden. Jag är själv separerad sen maj 2009. Har ett mindre barn.



En spontan fråga - om pappan skulle "räcka ut en hand" och öppna upp för en framtid tillsammans igen - skulle du ta den då? Skulle du våga försöka igen? Hur länge måste man vara öppen för möjligheten igen, innan man tillåter sig själv att gå vidare.

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-09-10 10:19:07

@Malve, Dumpad & Stina, har lämnat en liten rad i era bloggar



@Maria - TACK!!!!! du är en pärla!



@Åsa - Nej, jag har svårt att se att min tillitt till honom skulle kunna byggas upp igen - även om det innebär att jag får mer av mina barn. Jag tror inte jag skulle våga försöka. Hur länge man ska vara öppen? Inget svar där.

Postat av: Lotta

Publicerad 2010-09-10 10:38:00

Det låter som om ni skulle behöva gå till en terapeut och prata om allt som hänt. I alla fall så behöver DU det. Du går ju och undrar och har massor av frågor fortfarande. Det är väl det minsta han kan göra för dig tycker jag. Jag tror du behöver det för att kunna gå vidare på ett så bra sätt som möjligt.



Många kramar till dig,



Lotta

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela