Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Jag har stygn i mitt hjärta

Publicerad 2011-02-23 21:38:46 i Personligt - barnen,


"Jag har stygn i mitt hjärta" - det sa Mia i söndags. Bland allt annat tänkvärt, roligt,
sorgligt och galet som hon sa och sjöng i showen.

I morse var det dax att pussa och krama och hålla tillbaks tårarna igen. Onsdag.
Allvarligt, jag tycker verkligen inte om onsdagar i jämna veckor. Det är då vår skils-
mässa blir extra påtaglig. När jag blir av med barnen för en vecka.

Att jag inte har en man, en livskamrat, längre, det är en sak. Jag kan leva med det.
Jag har lärt mig leva med att han valt bort mig ur sitt liv.

Men att jag bara har mina barn på halvtid, det kommer jag aldrig lära mig leva med.
Att han valde bort barnen åt mig.

Det är inte ett öppet sår längre, men det är stygn. Stygn som inte faller ur. Stygn
som till vardags inte känns, men pillar man lite känner man knutarna. Känner man
de små ändarna av tråd som sticker ut. Som man vill dra i, för de sitter där och
skaver. Men så vet man, att drar man blir det värre. Då kanske såret går upp. Och
då ska läkningen börja om.

Så man håller tillbaks. Gråter när ingen ser.

Idag på kvällen kom jag hem efter en trevlig middag med bästa vännerna. Kom in
och såg barnens tomma sängar. Precis när jag klivit in genom ytterdörren. Det är
då stygnen skaver som mest. Första kvällen. När det inte kommer varma armar
runt min hals för att krama godnatt. När inga blöta pussar levereras. När jag inte
får ett leende som kan smälta is.

Då känns stygnen i mitt hjärta. Då skaver det.


.



Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2011-02-23 22:56:35

Jag har också varit och sett Mia. En underbar föreställning, som gick rakt in i mitt hjärta! Och sången om stygn i hjärtat... ojoj!



Även om det är andra stygn som finns där trots att jag har barnen på heltid (att mina barn mister vardagskontakten med sin pappa tex), så får jag varannan vecka ta del av just det du beskriver här. Första kvällens tomhet, skavet i hjärtat. Han som jag träffar känner just så, och han är alltid så ledsen när barnen har åkt. Jag brukar lyssna, stryka honom över kinden, viska i hans öra att han är en sån fantastisk pappa. Lyssna med bultande hjärta när hans barn ringer och vill säga godnatt, extra länge, den där första kvällen. Höra saknaden i rösten, höra hur hans barn saknar honom. Och så skaver det i mitt hjärta, för att mina barn inte har en sådan relation med deras pappa.



Kram!

Postat av: Singel i storstan

Publicerad 2011-02-23 23:55:28

Kram!

Postat av: Kiki

Publicerad 2011-02-24 07:55:54

Ja, man blir snudd på förbannad. Eller fustrerad. Ledsen. Och en massa andra känslor som kommer upp när jag läser ditt inlägg. Fantastiskt bra inlägg. Stygnen känns ända hit.

Stor kram!

Och idag är det torsdag, onsdagen är förbi.

Postat av: Anguin

Publicerad 2011-02-24 08:35:04

Det är orättvist att någon annan väljer bort något så viktigt. Man blir kastad handlöst kring i livet av någon annan. Jag vet precis vad du menar och du beskriver det så bra.

Postat av: Lena

Publicerad 2011-02-24 18:26:41

Här sitter en till med stygn i hjärtat. Fast mina har jag själv åstadkommit eftersom jag var den som valde att gå. Jag har alltså valt att bara få träffa mina barn halva deras liv. Det valet är inte heller så lätt att leva med. :-(

Kram!

Postat av: Bettan

Publicerad 2011-02-24 21:03:53

Åh, jag känner verkligen med dig. Förstår att det måste vara tufft att inte få träffa dem man älskar mest varje vecka. Jag som bor med mina barn hela tiden blir dock ibland "trött" på de tålamodskrävande liven och tänker då att det skulle vara skönt att någon gång vara själv en kväll och göra vad man vill:) Det blir säkert enklare om de när de blir lite större kanske kommer o går lite mer mellan er, vad vet jag. Kram på dig i alla fall!

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2011-02-25 10:06:03

Tack alla vänner!

Postat av: Jag och på mina små

Publicerad 2011-02-25 19:48:59

Ja, den sången gick hela vägen in. Och det är så sorgligt att vi alla känner lika oavsett om vi lämnat eller blivit lämnade. Sorgen och saknaden som kan dämpas men aldrig någonsin försvinna. Barnen på halvtid suger helt enkelt.

Postat av: Lotta

Publicerad 2011-03-02 20:20:49

Jag har också valt att gå... och väljer, tyvärr bort barnen till förmån för att överleva själv... Men det valet är i dagsläget inte svårt, mina barn är lite äldre än dina så dom kan välja mycket själva. Men det känns ändå.

Kram

Postat av: pia

Publicerad 2011-04-04 22:58:56

Gråter åxå...en stund för dig och en stund för mig, jag vet hur det känns och jag kan nästan tycka det är värst när jag ska hämta dem på dagis/fritids efter en pappavecka och jag inser hur mycket jag verkligen har saknat dem...det blir liiite bättre så småningom, men van, det blir man då aldrig :.(



STYRKEKRAMAR

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela