Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Trädgårdsplanering

Publicerad 2011-01-13 22:46:09 i Freja - utomhus,


Längtar efter att få ordning på trädgården - det ska ju bli altan där ute, är det tänkt.

Fast med 1,5 m snö - uppskattningsvis bortåt 10 kubik - så lär det väl dröja till juni
innan snön är borta. Om jag inte kan få hit någon som känner sig manad att sprida ut
snön över hela min lilla tomt.

Jag har ändå roat mig med att rita lite, planera och fundera. Måste göra ett ryck och
prata med styrelsen i vår brf för reglerna kring egen kreativitet i trädgården känns
minst sagt lite luddiga. Hur långt ut får altanen sträcka sig? Vad säger stadgarna om
ett litet hus/förråd/lekstuga? Kan jag byta ut staketet mot granne? Måla det svart?

Här är en grov skiss. Hade helst sett den i 3d, men fick ingen ordning på Sketch Up.





Det är mitt hustak som syns till vänster. Idag är det plattlagt ca 2 meter ut från huset,
sedan följer en rabatt, ca 1,25 djup, innan gräsmattan tar vid. Jag hoppas det är ok med
5 meter altan. Det skulle ge mig 35 kvm, och det är ju inte illa.

De svarta lådorna är odlingsbänkar. Kan tänka mig lite rabarber, lite jordärtskockor,
jordgubbar (eller möjligtvis smulgubbar), vitlök och så blommor. Vita blommor. Eller
kanske blå. Men absolut inga gula. Tycker verkligen inte om gula blommor. Utom möjligt-
vis gullvivor. Och krokus. Men inga gula blommor i övrigt.

Vita staket utmed husväggen? Ja, någon sort staket blir det / är det eftersom nedsänkta
källarfönster finns längst ut på båda sidorna av väggen mot trädgården. Nu behöver de
kanske inte vara så höga, men man ska ju helst inte snubbla ner där om man befinner sig
på altanen.


Har du några trädgårdsplaner?


.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela