Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Rättstavning

Publicerad 2011-06-23 10:51:40 i Allmänt - osorterat,


Hur viktigt tycker ni det är att en bloggare använder
ett vårdat skrivsätt i sin blogg? Med vårdat menar jag
i princip att köra stavningskontroll på sina texter (om
man vet med sig att man av en eller annan anledning
inte får till sin stavning fullt ut) och att styckeindela
texten.

Själv backar jag lite om jag hamnar i en blogg som har
ett svårläst språk. Om bloggen är skriven på talspråk,
eller har avstavningar och särskrivningar till höger och
vänster, måste den ha ett mycket intressant innehåll
för att hålla mig kvar.

Är jag petig? Eller finns det någon relevans i att hålla
en viss nivå på språket i en text - på nätet eller rent
generellt sett?


.

Kommentarer

Postat av: Anguin

Publicerad 2011-06-23 13:09:03

För min del läser jag bloggar för att jag tjusas att gott språk. Det är i alla fall 70 % av anledningen. Så nej - du är inte petig.

Postat av: -ME-

Publicerad 2011-06-23 15:27:37

Har bloggen fina och välfotade bilder kan jag stå ut med ett skitspråk en liten stund. Typ tio inlägg, max, sen åker den ut med badvattnet. Har den ett vackert språk men inga bilder så läser jag och njuter. Lyckas den kombinera bild och text så är den en given favorit. =)

Postat av: Lisa

Publicerad 2011-06-23 18:16:38

Hej!



Äntligen någon som tycker som jag. Svenskfröken som jag är så är jag så allergisk mot att läsa bloggar, som för mig, i princip är oläsliga. Mycket stavfel, särskrivningar, talspråkligt(till viss del ok), m.m gör mig galen och jag tappar intresset direkt. Är glad att det finns bloggar (som din) som är bra skrivna och med ett intressant innehåll.



/Lisa

Postat av: Kiddan

Publicerad 2011-06-23 19:06:39

Har du läst första meningen i ditt inlägg?

Postat av: Märtha G

Publicerad 2011-06-23 19:50:45

Det är viktigt! Håller med föregående talare.

Jag får krupp på särskrivningar och annat slarv.

På Din blogg behöver man inte bli nervös, tack!

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2011-06-23 21:45:10

Anguin, Lisa, -ME-och Märtha -tack, jag trodde bara det var jag som fastnat i språkpolisträsket...



Kiddan, det började som en annan mening och så skrev jag om och missade ett t. Upptäckte ganska omgående men valde att behålla till första påpekandet kom. Tyckte det skulle vara kul att se hur länge det dröjde, med tanke på inläggets ämne :)

Postat av: Maja Gräddnos

Publicerad 2011-06-28 10:21:41

För mig är det jätteviktigt. Man får använda svordomar, slang, påhittade ord osv, men det måste finnas en språkmelodi. Dålig stavning blir jag galen på, och om styckeindelning saknas orkar jag sällan fortsätta läsa.

Postat av: Vandrar

Publicerad 2011-07-03 16:30:38

http://vandrar.wordpress.com/2011/04/27/dyslexi/



:)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela