Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Ogräsodlingens omvanling till morotsrabatt

Publicerad 2007-05-06 22:40:36 i Trädgård - planering,

När vi flyttade hit såg området mot granne "3" ut såhär:


image107

En totalt vildvuxen fläderhäck hos granne, och en förvuxen/förvildad häck hos oss, där gräset inte hade en chans att växa.

Vi pratade om att ta ett snack med grannen om flädern, men innan vi hann hade han kapat ned till ca 1 m  -  surprise :)

image108

Nu har jag vänt ner 5 säckar barkmylla och en säck kogödsel på 3 * 1,3 m rabatt - lerjorden var helt stenhård. Har dessutom för hand knycklat sönder alla jordkockor som fanns där (tills nästa gång tänker jag investera i en elektrisk kultivator...).


image109

Såhär såg hela rabatten ut, och såhär ser det fortfarande ut till vänster om rabatten. Ska ge mig på det nästa helg, tror jag. Har spenderat 10 timmar i denna rabatt, och ytterligare 3-4 timmar i rabatterna på barnens lekplats denna helg, så nu får det räcka.


Nu ska här i alla fall odlas morötter - barnens favorit:

image112

Tänk så behändig - morötter på band! Ingen tvekan om valet i affären...

image113

Dra en skåra i marken, vattna, lägg dit bandet, och täck över. Vänta 15-20 dagar så gror det. Halleluja!

Kommentarer

Postat av: Lotten

Publicerad 2007-05-07 09:26:29

Vad duktig du är! Jag önskar att jag kunde ha något annat än taggiga saker i min trädgård - men se det går inte för dom jä--a mördarsniglarna :(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela