Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Hem & Villamässa i Älvsjö

Publicerad 2007-10-07 21:48:26 i Allmänt - osorterat,


Måste säga att dagens aktivitet gjorde mig lite besviken!!!
Årets Hem & Villamässa hade inte alls samma utbud (Hem 2007) av inredning som de hade förra året.

Hade hoppats på utebelysning, specifikt Konstsmides lampor där vi är sugna på Arezzo,

image226
Foto: Konstsmide

nya roliga detaljer för köket och kanske lite konst. Hade räknat med att Inreda.com skulle vara där, liksom Cult Design. Visserligen var det någon utställare som hade Cult och Sia, men mycket begränsat sortiment. Inget nytänkt på köksfronten, utan relativt lika tankar som förra året. Då sprang vi fötterna av oss för pelletspannor och köksinredning - i år behövde vi inte besvära oss upp uppvärmningen i alla fall.

Trots ovan gnäll hittade vi i alla fall några små prylar.

Dels kunde jag komplettera mina 2 orkidékrukor i glas med ytterligare 2 st. Sedan hittade vi en nötknäppare till min hasselnötsgalne make, som med förkärlek har använt polygripen till sin nötkonsumtion.

Denna manik har större estetiskt värde (vi köpte den svarta) - får se om den håller måttet vid hög användning.

image225
Foto: Drosselmeyer

Slutligen köpte vi tulpanlökar, så nu ska vi bara hitta ett vettigt ställe att placera dem på.

Har gått lös på "kullen" och kapat ris och tallar. Kanske ett lämpligt ställe mot gatan att ha vårens tulpaner?

     
Foto: Bloembollen

30 vita, som blir ca 25 cm, och 30 röda, som når upp till 50 cms höjd.

Något som dock gjorde mig glad var Starka, en leverantör av marksten och plattor. Blev otroligt inspirerad av deras monter, och även om det tar åtminstone till 2009 innan vi kan gå lös på den delen av trädgården så "vet jag precis" vad jag vill ha: Bya-sten i 4 olika storlekar. Tog ett foto med mobilen, men lyckas inte få över det till datorn...




Kommentarer

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2007-10-08 07:43:13

Lampan är ju jättesnygg och själv är jag supernöjd, så g även att den finn som "boll", den var inte dum den heller. Ni kan ju behöva lite mer ljus ute så det finns ju några olika modeller att välja för utomhus.
Håller med dig om mässan, var lite besviken faktiskt. Men fick ju med mig en Ittala skål och värmeljusstake. Det blev fint i sovrummet.

Postat av: Maria

Publicerad 2007-10-08 08:55:51

Vad tråkigt att du inte blev helt nöjd med mässan... men nötmakapären var riktigt cool! Du får återkomma med om den funkade bra!

Postat av: alacs

Publicerad 2007-10-08 17:11:01

Nötknäpparen är testad och funkar suveränt!

Postat av: Cissi

Publicerad 2007-10-08 18:10:08

Såg en liknade lampa på JULA idag för 198.-
Jättesnygg var den.

Postat av: Anna

Publicerad 2007-10-08 19:09:11

Precis som du saknade jag cult design och inreda.com på mässan. De få cult produkterna jag hittade kändes inte så kul, möjligtvis köper jag trepacket med änglar framåt jul...
Tulpanlökar stod jag och höll i men köpte aldrig då min trädgårdsfixinspiration helt försvunnit...

Postat av: Karin

Publicerad 2007-10-08 21:10:14

Vad kul att få fara på en sådan mässa även om den kanske inte var så kul.

Postat av: Ann med Erik -03 och Lovisa -01

Publicerad 2007-10-10 17:14:16

Hej! Vad bra att det inte var någon bra mässa! ;o) Vi kom inte iväg, fast jag så gärna hade velat... Men den där nötknäpparen har jag länge haft ett gott äga till! Tror jag ska slå till på en i rött! :o)
Vad duktiga ni är på att renovera!
Och vad snyggt det blir!
Nu har vi bott i vårt hus i tio år, och bara hälften är klart... Men iofs har vi skaffat två barn under tiden, som också är små projekt... ;o)
Sköt om er!

Postat av: alacs

Publicerad 2007-10-11 23:43:38

Cissi - kanske läge att kolla där oxå. Vi vill ha en med rörelsedetektor och det har inte den hos Konstsmide (de har andra, som vi överväger).

Anna - änglarna var fina! Staland i Rotebro har bästa sortimentet Cult i Stockholm, vad jag har sett, och de hade massvis med fint när jag var där sist.

Karin - jo, inredningsmässor är alltid kul. Och så dålig var den inte. Bara inte riktigt lika bra som förra året!

Ann - Nötknäpparn är både fin och funktionsduglig! De tog 250 på mässan, annars verkar ord pris vara 300. Tack för kommentarerna om huset. Jo, vi renoverar lite då och då, men vi har lite hjälp... Skulle inte greja det att göra själva, jag och mannen. Vi har bara bott ett år, drygt, än så länge.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela