Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Hallförslag??

Publicerad 2007-09-16 12:48:34 i Huset - inväntar renovering,

Nu har vi funderat på vad vi ska ta oss till med hallen och tror att vi har kommit fram till en lagom "light" lösning.
3 av de 5 garderoberna får stå kvar. Dock måste hela raddan med småskåp bort, eftersom de är byggda som en enhet. Får se hur vi kan få till taket ovanför garderoberna på ett ok sätt, eftersom taket i övrigt är ditsatt efter att garderoberna kom på plats. Dörrarna fräschas till med färg och nya knoppar.

Vita byrån flyttas från sin nuvarande plats till där vi frigör plats efter de borttagna garderoberna.
Spegeln hängs ovanför byrån.

Bortsett från att det är IKEAs köksskåp, byrå och spegel på bilden tänker jag mig att det blir ungefär såhär:

image173


För att få till en hylla för blommor framför fönstret kan jag tänka mig något slags sideboard
utan täckt nederkant, ungefär som Hemnes avlastningsbord, fast i vitt.
Med eller utan lådor, det beror på vad jag hittar. Tips är alltid välkomna!!

image174

Barnens kläder ska i huvudsak hänga i en av de 3 garderoberna, men jackor som används dagligen får fortfarande hängas på krokar (som idag) - dock ska krokarna flyttas till ytterväggen, till höger om fönstret.
IVAR-skåpen förpassas till källaren.

Barnens skor är en ständig källa till gnäll från oss vuxna, eftersom de ställs rätt upp och ned innanför ytterdörren, dvs. nedanför trappen. Har en idé om att sätta upp 2 st Grundtal vägghylla där krokarna för jackor sitter idag. Det borde vara lätt nog att lyfta upp skorna, ta ett kliv innanför dörren, och ställa dem på skohyllan, eller??

image175

image176

Hyllans ska alltså sitta till höger om den vänstra dörren på bilden ovan.

Vad tror ni? Verkar det vettigt? Vad ska jag "fylla" hallen i övrigt med? En mindre soffa vid bortre kortbänken för påtagning av skor, ytterkläder, etc.? Eller är det dumt att behöva gå tvärs över hallen? Kommer den bli belamrad med all skönans sk-t, som våra ivar-skåp idag?

Nu är vi i alla fall på gång, och det känns jätteskönt!!!

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2007-09-16 21:45:26

Det ser jättebra ut och du verkar ha tänkt till. De hyllorna har vi i vår hall och de är jättebra!

Postat av: alacs

Publicerad 2007-09-16 22:51:42

Karin - din hall avseende hyllorna har nog varit en av inspirationskällorna när jag funderat på hur vi skulle få till de!
/alacs

Postat av: Junitjej

Publicerad 2007-09-17 06:19:26

Hallen ser väldigt bra ut! Den ser ut att vara väldigt rymlig. Är den det?

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-09-17 13:19:05

Nåt att sitta på tror jag absolut men kanske inte en soffa och definitivt inte så man kliver genom hela rummet innan man sätter sig ner. Du behöver nånstans att vila rumpan när du knyter skorna - gärna i närheten av skohyllorna. Och om du får barnen att sätta upp skorna på hyllan så vill jag gärna veta vad du mutat dem med, mina får inte ens ner sina pjucks i varsin redig plastlåda...

Postat av: alacs

Publicerad 2007-09-17 18:18:16

Junitjej - ja, hallen är ca 14 kvm, så den är stor
ME - nja, kanske inte barnen i första taget ställer skorna på hyllan, men då är det i alla fall lättare för oss vuxna att lyfta dojjorna från hallgolvet runt hörnet och ställa upp dem :)
/alacs

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela