Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Utkast till kök

Publicerad 2008-04-15 22:06:55 i Huset - inväntar renovering,

Snickrandet i IKEAs köksplaneringsverktyg går vidare. Har nog 30 varianter vid det här laget. Tror dock att vi börjar närma oss finalen i och med bifogade bilder. Har inte riktigt fått kläm på hur man på ett enkelt sätt gör bilder av de olika vyerna, så håll till godo.

Luckan vi tänkt oss är Solär från IKEA. Eftersom luckan per definition inte behöver separata handtag slipper vi den problematiken.
Bänkskivan blir som tidigare meddelats Virrvarr från LG Collection.
Diskbänk från Franke. Blandare inte klart.
Vitvaror är inte bestämda än, men blir inte från IKEA. Diskmaskinen kommer att vara fristående, ugnen inbyggd i skåp, och vi har fortfarande inte beslutat om det blir en 60 cm eller 70 cm bred induktionshäll. Vad gäller fläkten lutar det åt Fjäråskupan. Micron kommer att vara vanlig fristående.
Kakel ovanför diskbänken, och eventuellt på den angränsande ytterväggen. Inte vitt, men i övrigt oklart...
Golvet - ja, även det återstår att fundera över.

Som ni ser är det en hel del oklara punkter. Först på tur står det att fixa elen - tror att inspirationen och kreativiteten ökar när den pucken är ur världen.

image352

Dörren nere till höger är inte en dörr, utan en öppning mot vardagsrummet. Likaså är dörren direkt ovanför även det en öppning, denna gången mot vår hall.

Den öppna ytan till vänster är matplats, och dörren ut används aldrig. Förhoppningsvis kommer matplatsen att göras om helt nästa år, och blir något större.

Arbetsdelen av köket är ca 4 m djup och knappt 3 meter bred. 2 stora fönster.


image353

Denna vy är från ytterväggen högst upp på förra vyn. Arbetssidan inleds med litet skåp/hylla, därefter diskmaskin, diskbänk, 2*lådskåp, ugn/häll och ytterligare lådskåp. Alla mått är 60 cm, utom diskbänk som håller 80 cm.

Det grå skåpet som syns till höger är ett jalusiskåp ställt "på fel ledd". Tänk att ha vattenkokare, brödrost, etc. i. Vet inte hur genomtänkt det är - verkar bra?!

image354

Här ser man i detalj den motsatta sidan. Längst bort ett 40 cm brett högskåp. Ev för städ? Skafferivaror har vi tänkt ha i lådorna i underskåpen. Därefter kyl/frys. Troligaste lösningen blir 2 st kyl/frys, istället för en kyl och en frys. 2 st 80 breda bänkskåp med lådor under fönstret. Har tänkt mig porslin där. Slutligen blir det enbart bänkskiva med tomt utrymme under. Orsaken är att fönstret på anslutande vägg går så nära, att skivan dessutom ska kapas på "sniskan" för att inte gå ut över fönstret. Därmed kan vi inte ha något skåp under.


image355

Här ser vi ytterväggen från andra sidan. Överskåpen vid kyl/frys ser konstigt ut. Beror på att det inte finns några vitvaror som är 200 cm i programmet. Överkanten på hela raden kommer att vara i våg.

Slutligen vår "skåpvägg"

image356

Här har jag tänkt mig 9 st. fläktskåp en bit ovan golv. Kan inte riktigt bestämma mig för om det är en bra idé eller inte. Borde jag ha underskåp och överskåp? Eller får jag en hylla som kommer att fyllas av skräp om jag gör så?

Allt för idag!!



.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2008-04-16 09:26:09

Dubbla kyl/frysar applåderar jag, så har vi och det är suveränt. Det man använder ofta i arbetshöjd och resten i knähöjd.

Jalusiskåpet tror jag är en smart lösning.

Under bänken utan skåp kan ni ju ha snygg återvinningsförvaring, vilken typ beror förstås på hur resten inreds. Men det finns många snygga backar/tunnor/etc nu.

Fläkten ser hemskt ensam ut på väggen men det är svårt att sia om hur det blir när jag inte vet hur det _känns_ i ert kök. Kan bli bra. Öppna hyllor är snyggt men bevare mig för att hålla dem rena. Ska du ha skåp så se till att de går hela vägen upp till tak. Spelar ingen roll om du inte når till överskåpen, oftast hittar man nåt att ställa dit som man använder jättesällan. Men hellre ett tomt skåp än en flotthylla!

Pliiiiiz alac,s mejla mig om han-du-vet-vem! Vi måste planera sommaren och vi är i akut behov av bra hjälp... info-a-jungbo.se

Postat av: Anna

Publicerad 2008-04-16 09:50:22

Intressant att flja dina köksfunderingar...

Postat av: Carina m 3 pojkar

Publicerad 2008-04-16 21:42:52

Det blir rätt långt från matbord till diskmaskin, känner jag. Jag vet inte hur många ni är men hemma hos oss blir det glas, bestick och tallrikar x5 vare måltid, det blir många turer för att stapla allt det i diskmaskinen och för er del rätt långa vändor som det ser ut nu.

En sak till som har med disk att göra: Jag tycker att det är superskönt när man bara kan langa porslin och glas direkt från maskinen och upp i skåpet/hyllan eller ner i lådan. Var ska ni ha glas och koppar? Komer ni att behöva bära från diskmaskinen till de i och för sig snygga fläktskåpen? Det skulle jag få nippran på, tycker man plockar ur den där maskinen ofta! Jag gillar kök som inte har överskåp men vad tror du om ett par öppna hyllplan för vardagsporslinet ovanför diskmaskinen? Om man bara har sådant som man har rotation på där, inga snyggsaker, så blir det inte så dammigt.

Jalusiskåp ogillar jag å det grövsta men det är bara en utseende sak för de är nog smarta gegntligen.

Postat av: Elli

Publicerad 2008-04-17 09:01:07

Älskar också IKEAs designprogram. Kanske så nära ett cadprogram jag kan komma utan att behöv plugga till ingenjör också hehe! Har typ alla våra rum (drömmarna om alla våra rum) uppskissade i datorn. Saknar dock att de inte har för bad- och vardagsrum ännu, men det kanske kommer! Jalusiskåpet på tvären är ju en toppenlösning!

Följer arbetet med spänning! =) Kramar, Elli

Postat av: Elli

Publicerad 2008-04-17 09:34:11

Men du, hur gör du för att sätta in ritningarna här i bloggen? Jag får inte till det?

Kram E

Postat av: Cornelia

Publicerad 2008-04-17 12:14:56

Jag vet inte hur ni har tänkt göra men mitt råd e att efter ni e klara med era egna ritningar, idéer, så åk till IKEA och sätt er med en av deras köksplanerare. Gärna mitt på dagen om ni kan då de ofta har fullt upp på kvällar o helger så då får man vänta. Vi har byggt 2 IKEA kök själva, men efter ha gjort ritningarna, båda gångerna, så har en hel del grjerer ändrat efter att ha pratat med dem. Grunden har varit densamma men de har sån himla erfarenht av placering av skåp, både praktiskt och designmässigt. Man får en riktig Aha-upplevelse.
När det gäller inköp och leverans, har ni tänkt plocka ihop sakerna själva eller få det hemlevererat? Vi har tagit hemleveraans båda gångerna, tror det kostade 1495kr. Det e en lite summa i det hela, men såå skönt. Man får hem allt på en gång och de bär in det åt en!
När det gäller leveranstiden så får ni räkna med några veckor har jag för mig. Det e inte alltid de har allt på lager. Bättre o va ute i god tid och isf förvara det hemma tills man ska sätta upp det, än o behöva stå utan nåt, så har vi gjort.

Lycka till!

Postat av: Making it lovelyy

Publicerad 2008-04-17 15:48:39

Ahh, vad smart! Och vad spännande med ett nytt kök!
Lycka till i fortsättningen av planerandet:-)
Jag bor i Singapore och jag skulle jättegärna designa mitt eget kök..som är så litet, så litet här.

Gunilla

Postat av: alacs

Publicerad 2008-04-17 19:22:01

Tack för alla kommentarer!

ME - jag inser att det ser ensamt ut för fläkten, men jag tror inte jag kommer att sätta upp några hyllor - eller kanske en längre bort till vänster. Skåpen ovanför kyl, frys och högskåp kommer att gå till taket - lovar!!! Däremot blir det öppet till tak ovanför de 9 fläktskåpen. Skulle se konstigt ut annars. Får väl ha glad pack på ovansidan som byts ngn gång emellanåt!! ps. mail kommer - lovar!

Carina - vi har diskmaskinen på samma ställe idag, och upplever inte något större problem att flytta disk från matbordet till DM. Porslinet kommer att förvaras i lådorna i bänkskåpet mitt emot DM, så ingen lång förflyttning av ren disk.

Elli - spara ritningarna som bmp. Ta sedan upp dem i bildbehandlingsprogram och snickra till dem innan du sparar som jpg :) När lägger du förresten ut mer bilder av timmerkojan??

Cornelia - ritningarna, medan vi fortf hade överskåp med i planerna, har varit hos IKEAS kökshjälp, och de tyckte vi gjort ett bra jobb :) Inga förändringar blev det den gången. Kommer nog satsa på hemleverans också - praktiskt att slippa hyra släp eller åka många gånger.

Gunilla - och jag skulle gärna bo i Singapore :) Har varit hos kompisar där och vet vad du menar med litet kök. Ska ta en kik på din blogg när killarna sover.

Vi har en stor matkällare, så vi är inte skriande behov av förvaring i köket, men tack för omtanken, ni som kommenterat!

/alacs

Postat av: Karin

Publicerad 2008-04-20 19:49:44

Oj vad kul att ni är så på gång. Tror på detta!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela