Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Operation "fylla frys och skafferi"

Publicerad 2008-08-30 20:12:14 i Mat, bak och dryck,


2 burkar björnbärsmarmelad (eller är det sylt - vad är skillnaden); recept från Dansukkers Syltsockerpåse, den lättsockrade varianten

2 burkar rabarbermarmelad med ingefära

2 äppelpajer med rivna äpplen(recept nedan)

2 smulpajer med äpple och kanel, förberedda för gräddning när de plockas fram

är färdiga.

Kommande dagar ska ytterligare äppelpajer, framförallt av smulvariant, stoppas i frysen.

På pajfronten är det även meningen att smulpaj med björnbär ska tillredas. Traditionellt smulpajsrecept är ju 50/50 havregryn och vetemjöl, men jag brukar ta 2/3 havregryn och resten vetemjöl. Dessutom tillsätter jag en knapp näve solrosfrön.





.

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2008-08-31 20:44:21

125 cm hög är tamburmajoren

Postat av: Hallakulle bygger bo

Publicerad 2008-09-01 07:33:04

Oj vad duktig du är! Jag beundrar din flit! Önskar jag var lika huslig...

Postat av: brysselcatarina

Publicerad 2008-09-01 09:59:07

Halloj i Fagelsangen!

Grattis till en massa rikedom i frysen, fortsatt att fylla pa for senare i host kanske du inte ar sa pigg pa att baka, men sugen pa att fika! Hihi.

Men du, 700 socklar i koket? Fattar ingenting? Vad ar det ni ska bygga? Ett plocke-pinn? : )

Kramar fran ett folktomt bryssel dar omradet utanfor mitt kontor och komissionen stangts av for alla EU's premiarministrar ska ha extrainkallat mote.

Postat av: Elli

Publicerad 2008-09-01 22:22:53

Tips till smulpajen: Jag skulle baka paj för ett par år sedan och var tvungen att skarva i; blandade vetemjöl, Kellogg's All bran (yoghurty)och lite strösocker i smulet för mina h-gryn var slut. Blev TOPPENSKITGOTT så nu gör jag alltid så! =)



Kram, Elli

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela