Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Blomsterdax i vårsolen

Publicerad 2008-05-25 21:09:09 i Trädgård - vår,




Häromdagen dök mitt paket från odla.nu upp och det var ju förstås jättespännande. Minns knappt vad jag beställt, men det visade sig vara 

2 st Akleja "Black Barlow" (länkarna innehåller lite info om respektive blomma)

image371

som ska få dölja vår nya varmkompost på sikt.

Därefter 2 st Styvklematis "Purpurea

image372  som tillsammans med 5 st Trädgårdsiris "Immortality" ska placeras så att de skymmer grannens fula självlysande vita kompost.


image373

Klematisen, trädgårdsirisen och aklejan är redan planterade under varsin halv pet-flaska som är tänkt att agera minidrivhus/snigelskydd. Sniglarna var inte nådiga förra året, men jag hoppas vi har bättre pli på dem iår. Lustigt var att alla växter på siten hade kommentarer om hur rådjurssäkra de var, medan jag hellre hade sett info om snigelmotståndskraften :)

Dessutom kom 1 st Trädgårdsiris "Red Zinger" som jag i i skrivand stund inte riktigt vad jag ska göra med.

image374

Inte heller har jag riktigt klart för mig var 1 st Luktpion "Inspecteur Lavergne" ska få ta vägen,

image375

 eller var jag ska placera en Strandiris "Teal Velvet" (bild saknas).

Alla bilder från Odla.nu.


Förutom att planterad nyförvärven har jag gjord "jordringar" runt 3 fruktträd och en magnolia - dvs. tagit bort allt (o)gräs runt stammarna och frilagt jorden, samt förbättrat lite. Våra fruktträd är så låga att man knappt kommer fram med klipparen som det har varit, så det var på tiden att vi fixade något. Magnolian vill dessutom inte ha något runt fötterna, så där var det ytterst nödvändigt.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2008-05-28 10:37:05

Du kommer att få en himla fin trädgård om du ska ha alla dessa vackra blommor =)

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2008-05-28 22:22:31

Men vilka blommor! Ska bli jättekul att se hur fint ni får det sedan. Själv planterar jag inte så mycket i år utan väntar till nästa år. Måste få bort Ölandstoken först och fundera på vad som ska finnas där.

Kram

Postat av: Elli

Publicerad 2008-05-29 08:58:40

Asså, jag blir så imponerad... Jag vill också ha en så där fin trädgård! Men dels är jag ingen trädgårdspåtare och jag vet att jag bara skulle handla hem en massa fröer och grejer och sen skulle det bara ligga där. Sen bor vi ju i växtzon typ 97 också så här växer nog bara björk och lite gräs. Men violerna har ploppat upp iallafall! Jag älskar dem!

Kram Elli

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela