Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Slakten klar - obs! starka bilder :)

Publicerad 2008-11-02 22:08:46 i Mat, bak och dryck,



Solen sken när jag tog med mig Ebba i bilen till "landet" i morse för att ta hand om vår halva älg (syster och jag delar på ena halvan). Fick hjälp av en kille som jobbat som styckmästare, och jeeze vad fint han styckade kvigan! Fina rena köttbitar, och knappast en sena kvar på köttet vi skulle mala till färs.

Varning - nedan visas en bild på en avklädd älg! Känsliga personer ska kanske undvika resten av blogginlägget?!



































Älgen på bilden har inget med inlägget att göra, tyvärr. Annars hade vi fått lite mer kött...


Märkte upp innan- och ytterlår, biff, filé, fransyska, etc. för att packa allt hemma. Inte så lätt med lillfisen på armen att packa köttet vettigt, och det hade jag insett redan innan jag åkte, så jag var rustad med hinkar att stoppa köttet i.

Hälsade på farbror och fick en fika där, plus sen lunch hos kusinerna. Inspekterade en dammlucka vi ska sätta i dammen innan vi begav oss hemåt.

Har precis avslutat packning av ca 18 kg kött (blev inte fullt så mycket som vi räknat med), inklusive att vi malt 11 kg köttfärs och packat i 27 fina små paket :)

    



.

Kommentarer

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2008-11-02 22:16:59

Det gjorde vi bra och tack för att du åkte och hämtade köttet. Nu ligger det fint i frysen!

Köttfärssåsen får göras på vanliga köpefärs. Älgfärsen får det bli lite lyxigar biffar av! :-)



Postat av: Ann-Louise [En bulle i ugnen]

Publicerad 2008-11-03 14:40:45

Elva kilo köttfärs! Ruskigt fin också. Det ser jag ända hit. :) Kram

Postat av: Anna

Publicerad 2008-11-17 11:49:57

Hahaha, jag trodde det skulle komma en roligt skämtbild och så dyker det upp en minst sagt avklädd älg=)

Inte illa med en massa köttfärs skulle sitta fint i vår nya frys...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela