Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Tack!!!

Publicerad 2008-10-18 22:04:47 i Personligt - Ebba,



Tack snälla för alla hälsningar med anledning av Ebbas ankomst!!! Hon är verkligen världens sötaste (inte ett dugg subjektiv...)  och så högt älskad redan av sina bröder. Äter ofta och mycket :) och sover dess emellan. Idag på em var hon vaken en stund och MED, annars har hon varit lite ledsen när hon varit vaken och inte ätit... Vet ju att det är så i början, men det känns ändå som att vi kommer att ha en viss "inskolningsperiod" på att vara babyföräldrar igen - det är ju ändå 5 år sedan sist, och inte kommer vi ihåg alla detaljer inte.

Hon är relativt lik storebror H, bara 900 gram lättare och lite kortare, men ansikte och miner är nästan komiskt hur likt det är. Varifrån hon fått det mörka håret har vi ingen aning - A och H hade inget hår alls när de föddes, och både O och jag var blonda som små (ja, O är ju fortfarande det).

Förlossningen gick som sagt mycket snabbt och ganska "enkelt", vilket inte ska litställas med smärtfritt ;) Vid 2-tiden på natten vaknade jag och insåg att det nog var dags. Under den kommande timmen hade jag kanske 4-5 värkar som inte var speciellt intensiva, men ändå gav signal att något var på gång. Från 3 och framåt tilltog de i styrka och kom så småningom med 3-4 minuters mellanrum. Pratade med BB Stockholm som tyckte jag skulle ringa på barnvakten.

Ringde svärföräldrarna vid 4-tiden, samtidigt som jag sa till O att han skulle klä på sig. Strax efter halv 5 kom barnens farmor och farfar, och vi gjorde oss redo att åka. Där fick jag under 10-15 minuter ett par riktigt starka och onda värkar som höll i sig länge, och det kändes rätt att åka iväg. 04.52 har jag ett utgående samtal på mobilen till BB där jag meddelade att vi är påväg. Vet inte exakt hur lång tid det tog att åka dit, men tror att vi skrevs in 05.15.

Fick komma direkt till ett förlossningsrum, där jag landade på soffan med värkar som sa att det inte var lång tid kvar. Mellan två värkar lyckades jag ta mig upp på förlossningssängen, delvis klädd, och barnmorskan konstaterade i det skedet att det inte var någon idé att sätta CTG eftersom bebis förmodligen skulle vara född innan 20-minuterskurvan var tagen :) Helt öppen.

Lustgas levererades och TENS-apparat (som suttit sedan 03) plockades bort. Hade stenkoll på hur länge jag fick andas lustgas (höll den för länge förra gången så jag fick fyllekänsla), och O baddade med svala handdukar, kollade värkar och masserade ryggen. 05.50 sa jag till BM att bebis skulle komma, krystade sedan 4 gånger, och så kom Ebba med segerhuva (vattnet gick alltså samtidigt som hon kom, och fosterhinnan satt som en hatt, därav uttrycket segerhuva). O klippte navelsträngen och så fick jag upp henne på bröstet.

Vi fick vara ensamma i lugn och ro med Ebba, som ganska omgående ville amma. Hon låg och mös på mitt bröst, och O och jag njöt av lugnet, och över en drömförlossning. Ringde direkt till syster C som var påväg till Paris, och hann ge henne goda nyheter precis innan boarding, och pratade sedan med O's föräldrar och mamma. Fick fika och cider, tog det lugnt och mös och tror det gick närmare 4 timmar innan de vägde henne, eftersom allt var bra. 3665 gram och 50 cm. Inte alls stor som man "fruktade" pga min graviditetsdiabetes, och det var ju skönt.

Fick fram emot 10-tiden ett familjerum på BB Stockholm eftersom det var så lugnt (dessa är normalt sett "reserverade" för förstagångsföräldrar, och övriga brukar hänvisas till Patienthotellet), och det var skönt. Stort fint rum med Hästensängar är ju lite lyxigt, och det tycker jag man är värd efter en prestation som denna!

Åkte hem efter läkarkontroll av Ebba på torsdag förmiddag (efter ett dygn alltså), och nu är det verkligheten i vardagen som väntar!!!

Än en gång - tack alla ni som önskat Ebba välkommen till världen!!!!


.

Kommentarer

Postat av: Ann-Louise [En bulle i ugnen]

Publicerad 2008-10-19 08:03:48

Vilken prestation och vilken drömförlossning! :) Skönt att allt har gått så himla bra. Är så glad för er skull. Haha det där med segerhuva har jag inte hört innan. Kram och ha en underbar dag tillsmammans me lilla Ebba. :)

Postat av: -ME-

Publicerad 2008-10-19 20:41:53

Det låter verkligen som en drömförlossning! Grattis igen!

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-10-19 21:13:19

Stort grattis till er allihop! Skönt att allt gick bra.

Postat av: Kastanjen

Publicerad 2008-10-19 21:14:39

Det var jag som önskade er grattis. Men någonting försvann på vägen...

Postat av: Ann med Erik -03 & Lovisa -01

Publicerad 2008-11-02 23:06:28

Åh, vad härligt! En sån förlossning vill jag också beställa till i december! Ha det så mysigt nu och boa in er tillsammans!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela