Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Trångt i kalendern kommande veckorna - uppdaterad

Publicerad 2008-09-02 05:47:14 i Huset - renovering,



Nu börjar det dra ihop sig!

I morgon kommer vår ena hantverkare som ska hjälpa oss med renovering av ett rum, inklusive att ta upp en sedan länge igensatt dörr mot köket. Förberedelserna här innbär att tömma rummet och försöka omlokalisera möbler och diverse saker till andrar vrår i huset.

Sedan på tisdag kommer de som ska ta hand om el, VVS och snickerier (nytt innertak, rikta upp väggar, lägga golv och montera köket), och innan dess måste vi riva ut befintligt golv och det som är kvar av vårt gamla kök. Det vi redan gjort är att vi tömt och flyttat den tillfälliga skänk vi har för husgeråd och skafferivaror, så den står numer i hallen. Dit ska vi även flytta matbordet, så vi kan ställa alla paket från IKEA (15 olika skåpmoduler) plus vitvarorna, i vår ordinarie matplats.

Köket kommer förresten på måndag, och på tisdag dyker kyl, frys, DM, ugn, häll och fläkt upp. Fläktförpackningen är tydligen gigantisk, enligt handlaren. Jag var in och betalade igår, och redan när jag dök upp i dörren ropade han att fläkten hade kommit. Inte vet jag hur han kom ihåg mig - det var ju i alla fall 2 månader sedan vi beställde grejerna. Dessutom var jag inte fullt lika höggravid då...

Återstår att skaffa/planera är

*     Golv - Marmoleum Click i Raven och Volcanic Ash - frågan är bara om det ska läggas
       vanligt eller på diagonalen? BESTÄLLT, färdigt att hämta på torsdag 4/9. Vi lägger det vanligt.

*     Väv, lim och färg till rummet som ska ordnas (plus täckpapp, och annat småfix)

*     Spottar som ska fällas in över diskbänken

*     Få hit någon från energibolaget som ska tala om för vår elektriker var skåpet ska stå,
       eller snarare hänga. Elen ska ju utomhus.

*     Montera ned alla element (7 st) och lämna in för blästring och målning - ett är viktigt,
       övriga är bra om det blir gjort nu så vi slipper tömma vattensystemet en extra gång
       PÅGÅR. Ett element nere

*     Kakel till köket; fast det väntar vi med tills skåpen är uppe och övriga köket är klart

Tror det var alles - eller åtminstone hoppas jag det!!!! Ja, förutom den lilla detaljen att babyn är beräknad att komma om en sisådär 5 veckor.... Ja, ja, det är inte jag som ska snickra, jag ska bara delegera!!



.

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2008-09-05 19:01:08

Hej! Vad kul att ni har kommit igång! Hoppas allt går bra med leveranser, golvläggning och så vidare! :)

Postat av: Mikael

Publicerad 2009-01-18 20:47:50

Hej,

Jag undrar om du kan rekommendera de företag du använde för att renovera dina gamla element (dvs blästring och målning).



mvh//Mikael

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela