Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Fototriss - Tidens tand

Publicerad 2009-04-12 23:04:49 i Allmänt - fototriss,



Veckans fototriss tog lång tid för mig. Den kom inte alls lika spontant som de jag deltagit i tidigare. Jag gick långt i mina funderingar över vilken tidsaspekt vi menar med "TIDENS TAND" och landade i att det dels är väldigt individuellt, och dels varierar med individens ålder! Mina tolkningar hittar du nedan. Övriga tolkningar av veckans Fototriss hittar du här.




Denna glugg hör till en liten kille som är allt annat än märkt av TIDENS TAND. Han lever i allra högsta grad i nuet. Däremot vet jag att han tyckte det tog eoner av tid innan rackarna i överkäken gav sig av. Begreppen "om en månad" eller "för två år sedan" är ännu ganska absrakta för honom.


Men, jag vet att han, och hans kusiner, är mäkta imponerade över att deras älskade Gammi hann bli 98 år med en veckas marginal innan hon gick bort. Och 98 år är läääänge! Här ett, för mig, känsloladdat foto från våren då hon var 97 (och ett halvt, som nämnda barnbarnsbarn skulle vara snabba med att påtala).



Gammis kropp var märkt av TIDENS TAND. Inte värre än att hon mot slutet var lite kortare än vad hon var i sin ungdoms dar, att stegen tog lite längre tid att ta och att skrivhanden skakade lite. Intellektet var knivskarpt in i det sista. Gammi läste biografier och stora böcker om mäktiga stater med samma entusiasm som hon tog sig an Privata Affärer in i det sista.

Hennes barnbarnsbarn var hennes ögonstenar och jag vet att det var med stor glädje hon skjutsade dem på sin rollator.




I vårt grannskap finns ett hus som är mer än väl märkt av TIDENS TAND. Det står tomt sedan några månader, då ägarinnan gick bort. Så vitt jag vet var det hennes barndomshem som någongång på 50-, kanske 60-talet, såg sin stora tomt styckas av, och som svampar ur jorden ploppade radhusen upp. Nu är det nog dax igen. Säkert 10 mindre hus får plats på tomten. Men då måste ju detta gamla hus bort. Finns det någon därute som ser charmen i huset och kan få det att leva upp igen? Eller har tiden satt oreparabla spår i dess konstruktion? Kommer det att gå ur tiden som så mycket annat idag - släng och köp nytt? Ska mammon få övertaget? Tomter runt här går för många sköna miljoner, även i kristider som denna.

Uppdatering: Inspirerad av att många av veckans trisser var i svart/vitt har jag en alternativ triss här.


.

Kommentarer

Postat av: Mats

Publicerad 2009-04-12 23:52:31

Den tandgluggen går väl inte att stå emot?



Kul att du skriver fram ett sammanhang - jag blir nyfiken på det där huset!

Postat av: Proforma

Publicerad 2009-04-13 00:31:27

Fina bilder alla tre! Går inte att välja ut någon! Charmiga var och en på sitt sätt!

Postat av: Kristallina

Publicerad 2009-04-13 00:53:25

Väldigt fina bilder, gillar din tolkning också, vill säga dina texter.

Ja, gamla hus är väldigt charmiga och jag skulle köpa det - om jag inte hade ett hus på landet, vid skogen....

Postat av: Jah Hollis

Publicerad 2009-04-13 01:51:08

Fina bilder alla tre och originella tolkningar av temat. Men jag vet inte om bilderna vann på att förvandlas till svartvita. Jag tycker de är finast i original.

Jaså, du har sett Guinnessgubben i verkligheten med. Han har nog stått där vid bryggeriet i många år och fått ihop en hacka på att låta sig fotas. När bilden var tagen och han fått sin peng var han rätt talför. Men aj, aj, aj vad mycket bättre allt var förr. :-)

Postat av: vildhunden

Publicerad 2009-04-13 06:04:22

Fastnade direkt för den andra bilden.

Ett dokumentärt porträtt mitt i vardagen.

Ha det gott! :)

Postat av: marie roxbro

Publicerad 2009-04-13 08:02:27

Alla bilder är så fina men jag bara älskar gamla hus

Postat av: carina

Publicerad 2009-04-13 08:13:08

Barnet som blir körd på rollatorn får priset från mig.

Men pojkens glugg är inte dålig den heller!

Postat av: Lasseivomma

Publicerad 2009-04-13 08:25:38

Jättefina bilder. Det som inspirerar mig mest är den svartvita serien, ska göra en själv och testa.

Postat av: Danne

Publicerad 2009-04-13 09:07:22

Första bilden var så speciell så den blir veckans favorit hos mig :) Snyggt.

Postat av: AKO

Publicerad 2009-04-13 09:11:12

Fina och bra bilder alla tre på temat! Intressant att få lite historia kring dem också. Jag gillar kortet på Gammi bäst, hon är så vacker och kortet överlag är fint också.

Postat av: Trasselsudden

Publicerad 2009-04-13 09:45:31

Vackra fotografier! Den översta är helt klart en favorit :-)

Postat av: lilalili

Publicerad 2009-04-13 09:58:29

Vilken underbar triss du bidrar med! Min favorit blir din mittenbild, den är verkligen speciell!

Ha en härlig dag!

Postat av: ZIppo

Publicerad 2009-04-13 10:43:06

Tack för kommentaren hos mig.

Riktigt fina bilder och alla skulle kunna bli min favorit för veckan.

Kan dock inte låta bli och skratta när jag ser gluggen i munnen så den ligger väl lite bättre till.

Ha en fortsatt trevlig påsk.

/Zippo

Postat av: Hasse

Publicerad 2009-04-13 11:39:47

Hej min favorit är helt klart tandgluggen, då tänker man tillbaka hur det var när man själv hade gluggar. Ha det gott

Postat av: SebbeSula

Publicerad 2009-04-13 11:46:18

tack så mkt. :)

Det var sköna bilder du hade. gillade sista bäst. känns som en gammal gumma ska dyka upp närsomhelst.

Postat av: @nemonen

Publicerad 2009-04-13 16:38:09

Kanonfina bilder allihop, därför kan jag inte plocka ut någon favorit. Bra jobbat

Postat av: Erik "Semlan"

Publicerad 2009-04-13 16:55:01

Vilken varm och fin triss. Gillar att du också ger sammanhang mellan fina texter och dina foton. Kul med levande modeller på två i trissen. Gammi fick leva ett rikt liv, det verkar så i alla fall. Att vara "klar i knoppen" till slutet är något jag önskar mig själv och alla andra. Att tyna bort och tappa minnet, bli förvirrad är inget jag längtar efter. Min farmor drabbades av Alzheimer, trist öde som drabbar rätt många. Härlig glugg i den fräkniga pojkansiktet! Det fotot får min röst hos dig. Så bra skrivet om nuet.

Postat av: Avsändare Margareta G

Publicerad 2009-04-13 17:48:42

En underbar bild av er Gammi, att få uppleva och se barnbarnbarnen måste vara stort. En verkligen ljuvlig bild.



/Margareta G

Postat av: Susanna

Publicerad 2009-04-13 18:11:13

Vilka härliga bilder! Extra förtjust är jag i den första.

Bilden hos mig som du frågade om är tagen på Café Malvagården, vid Höganäs. Ett speciellt ställe man blev varm i hjärtat av att besöka. Goda våfflor!

/Susanna

Postat av: Pialotta

Publicerad 2009-04-13 18:41:16

Helt underbart både fotat och skrivit..

Barnbarnsbarn har min mamma oxså.. vi började tidigt I Tiden:-) Mamma är "bara 81 i sommar"..

Den gamla damen och barnbarnsbarnet.. så vackert:-)

Ha de gott/Pialotta

Postat av: Nilla

Publicerad 2009-04-13 18:52:47

Vilken fin tolkning av tidens tand. Och roligt att du berättar lite om bilderna också./Nilla

Postat av: Marie Carpe Diem

Publicerad 2009-04-13 19:33:15

Hi, hi ditt "glugg" bidrag gillas.

Postat av: Lillasyster

Publicerad 2009-04-13 21:03:21

Tycker mycket om bilden på "vår" gammi!!! Kanske första fotot är extra favorit eftersom det är min lilla kille!



Kram kram

Postat av: Lotta

Publicerad 2009-04-13 22:25:45

Bilden på vackra Gammi blev min favorit, kanske just pga det sättet du beskrev bilderna !

Att bli gammal är vackert =)

Visst är bilderna fina i svartvitt men originalen var bättre tycker jag.

Postat av: LottaM - Fotorutan

Publicerad 2009-04-14 08:51:48

Härliga foton med en fin text till varje foto. Gillar det sista fotot av huset det är synd när det gamla inte bevaras bättre.

Tack för kommentaren hos mig.

Må så gott!

Postat av: Cina

Publicerad 2009-04-14 10:05:12

Tandgluggen blir min favorit bland dina tre härliga bilder!

Postat av: -ME-

Publicerad 2009-04-14 11:13:14

Vad vacker hon var, gammi!

Postat av: Kikan

Publicerad 2009-04-14 18:25:30

Vilka härliga och genomtänkta bilder. Kram Kikan

Postat av: Kiki

Publicerad 2009-04-17 08:36:15

Fina bilder allihop! Tandlösa killen är ju så charmig! Och Gammi.. Blev så berörd av dina fina ord och den vackra bilden. Huset - vilken sorg att det kommer att försvinna och vilken tur att du bevarar genom att fotografera.

Ha en skön helg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela