Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Julafton

Publicerad 2009-12-24 10:17:36 i Årstider/Högtider - jul,


Ännu en milstolpe som ska passeras under "första året". Jag är tacksam att det är hos mig barnen firar jul. Jag vet inte hur det skulle gått annars. Jo, det är klart det skulle gått, det måste det ju som allt annat, men det hade varit tungt. Otroligt tungt. Det är ändå jobbigt idag. Det känner jag redan nu, en stund in på förmiddagen. Julen som är en så specifik familjehögtid. Julen som jag alltid det gått har firat ihop med min syster, mina föräldrar, den äldre generationen, och så de senaste 8 åren med man och svärföräldrar, plus barnen. Något fattas mig. Den hela familjen. Jag sörjer den hela familjen idag. Gläds åt att jag får ha min "stora" familj runt mig, men den lilla, kärnfamiljen, den sörjer jag. Eller snarare konceptet. Kalla mig gammeldags...

Jag vet inte hur barnens pappa känner det idag. Vi har inte pratat om det. Men visst måste det vara tungt för honom också. Eller deras farmor och farfar - vad tänker de en dag som denna? Våra barn är deras enda barnbarn. Egentligen skulle jag önskat att vi kanske hade kunnat tänka bort allt annat idag, och firat tilllsammans. På något sätt. Kanske en annan jul? Barnen får fira två jular - på annandagen är det dags hos deras pappa. Tills dess önskar jag O och hans föräldrar en God Jul, mitt i allt.


-

Kommentarer

Postat av: Jag och mina små

Publicerad 2009-12-25 09:57:29

Jag hoppas att din jul blev ok ändå. Trots allt.



Hos oss har vi löst det på följande vis: Julafton (och barnens födelsedagar)firar vi vart annat år, men den andra föräldern är alltid välkommen att vara med och fira. Detta koncept kräver mycket av alla runt omkring, vi som föräldrar, mor- och farföräldrar, men de två jular som vi hittills har firat som skilda har det fungerat över förväntan. Och barnen älskar det!

Kanske blir det annorlunda senare, när de nya familjerna är så etablerade att man vill fira med dem. Eller så blir det storjul alá Tomten är far till alla barnen :-)

Postat av: Mitt i Fågelsången

Publicerad 2009-12-29 20:49:46

:)



Jo, julen blev inte tokigt alls. Bara annorlunda.



Kanske nästa jul kan bli som hos er, och hos andra jag känner - gemensamt, för barnen skull. Vi får se; det är lång tid kvar och mycket vatten hinner rinna under broarna tills dess.



Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela