Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Jag har lagt 3 bitar älgkött i ugnen

Publicerad 2009-01-30 22:58:29 i Mat, bak och dryck,



我有3个麋鹿肉在烤炉

Så ser det ut på kinesiska. Om 10 timmar är det tjälknöl jag plockar ur ugnen. 3 stycken hopkrympta älgbitar. En rulle, en bogstek och så ett ytterlår. Gamla var de. Men det funkar nog. Måhända är inte alla värden på topp, men köttet såg fint ut så jag tror det blir bra.

Endel säger tjälknul. Spelar ingen roll! Oavsett stavning, så ska det bli gott i morgon. Rotsaker och klyftpotatis i ugn. Kanske en kantarellsås. Lite vin till. Föräldrarna är här och levererar ett styck son som varit på semester ihop med kusinen. Passar så på att fira min födelsedag. Inget att fira egentligen - det är extremt ojämt. Fast det är kul att bli lite uppvaktad ändå.


Recept Tjälknöl

Kött, typ älg
75 grader, ca 10 timmar
Vatten
Kryddor
Grovt salt

Lägg köttet på galler i kall ugn. Ha en form eller folie under. Sätt ugnen på 75 grader och vänta ca 10 timmar.
Koka vatten, kryddor (t.ex. herbes de provence, eller andra kryddor efter smak och tycke, ev vitlök) och mycket salt. Ta av från spisen.
Lägg köttet i en bunke och slå på lagen.
Låt ligga i ca 6 timmar, övertäckt.
Ta upp och torka av. Servera med potatisgratäng eller klyftpotatis och god sås.

.

Kommentarer

Postat av: -ME-

Publicerad 2009-01-31 12:42:31

Alltså, nog för att jag själv är usel på att skriva recept och bara gör skisser men "mycket salt" - alltså, pratar vi decilitervis? På vilken mängd vatten?

Postat av: ~ Maria ~

Publicerad 2009-02-02 09:57:13

Hallå!



Ja gärna lite mera recepetdetaljer :)

Har 2 bitar älgkött i frysen som jag borde göra något smarrigt av - tjälknöl tror jag inte att jag ätit sedan jag var liten!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela