Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

När det är för sent; eller innan det är det

Publicerad 2010-08-24 23:52:51 i Allmänt - osorterat,


För många år sedan, ganska exakt 25, hade jag en barndomsvän som var svårt sjuk. Vännen var inte riktigt som "oss andra", så när jag kom upp i tonåren (hon var ca 3 år äldre), och jag gick om henne "mentalt", så gjorde jag vad tyvärr många skulle gjort med mig - släppte henne för roligare vänner och aktiviteter.

Nåväl, eftersom vi var grannar (hennes föräldrahem) sågs vi till och från. Hon gjorde tafatta försök att få mig att hälsa på i första egna boendet. Jag lovade att komma förbi någon dag.

Så en onsdag träffades vi när jag var ute med hunden. Hon ville gärna att jag skulle hälsa på dagen efter. Jag skulle se om jag fick tid. Det fick jag inte. Jag tog mig inte tid. Som jag har ångrat och undrat under åren hur jag kunde vara så nonchalant mot en vän. Hon är verkligen ett av mina stora dåliga samveten.

Dagen efter, fredag, fick vi besked att hon gått bort på natten. 22 år gammal.

Nu finns en annan människa i min närhet som är svårt sjuk. Jag vill hälsa på. Ta ett sista (??) farväl. Men jag är feg. Vet inte om jag törs se verkligheten. Men jag vill inte bara låta honom försvinna utan att berätta att han har betytt mycket för mig. Betytt mycket för andra personer i min närhet. Jag vill inte än en gång konstatera att jag var sent ute. Denna gång har det inte med mitt dåliga samvete att göra. Inte. Jag vill helt enkelt träffa honom igen.


.

Kommentarer

Postat av: Anguin

Publicerad 2010-08-25 07:55:10

Du måste. Så är det bara. Fega inte. Gå. Idag.

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-08-25 09:57:25

Säger detsamma gå idag inte imorgon då kan det var försent!! Ta dig i kragen och gå, är jobbigt när du står vid dörren men när ni väl ses kommer det vara samma gamla vän dock med en sjukdom, men det är personen du ska träffa inte sjukdomen. har varit i samma sitt och jag ångrar inte mitt val av att gå och hälsa på även fast det var väldigt jobbigt innan, vi skratta och grät tillsammans :)

Postat av: Sofia

Publicerad 2010-08-25 17:23:27

Du måste gå, men inte bara det utan även prata med personen om "det oundvikliga". Inte prata väder. Det är oftas inte jobbigt när man väl gör det, utan mest innan.

Postat av: Lotten

Publicerad 2010-08-25 22:37:31

Trotsa fegheten. Det kommer vara bättre efteråt. Sjukdom, ålderdom och död kan vi inte undvika. Vi tjänar nog mer på att möta verkligheten än att undgå den. Prata med honom om alla dina tankar. Fråga honom om vad han tänker.

Vem vet vilken dag det är försent.

Kramar

Postat av: Realisten

Publicerad 2010-08-26 22:18:50

Du skriver själv att du vill, då ska du verkligen göra det. Sådant där är mest jobbigt innan man gör det, tycker jag.

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-08-27 08:58:27

Tack för pushen!



Ja, jag ska gå. Jag ska prata med den anhöriga som kan ge lite info om hur personen mår, om han orkar besök. Ska prata idag.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela