Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

Sommarnattstankar

Publicerad 2010-08-03 09:19:53 i Ny framtid - osorterade tankar,



Tidiga kvällar i ensamhet ger utrymme för många tankar. Kvällarna på landet blir så mycket tidigare än de i stan. Utan TV och internet, i mörkret i skogen, och ingen tvättmaskin att köra eller ren tvätt att vika, så snackar vi, läser, eller helt enkelt kryper till kojs. Och kryper man till kojs vid 22-tiden, när kroppen är inställd på ett par timmars vakentid till, då inträffar en av två saker.

Det går inte att somna. Eller jag vaknar vid 3 och kan inte somna om på ett par timmar.

Hönan eller ägget, men vakentiden ger tankarna spelrum och den ena föder den andra. Goda tankar. Onda tankar. Ledsna tankar. Glada. Undrandet. Funderande. Utvärderande. Återblickande. Frustrerande. Tankar om det som är kärt i livet. Om det som ger mening. Tankar kring hur det hade kunnat vara. Hur jag vill att det ska vara. Hur jag ska komma dit. Vad som ska göras annorlunda. Vad jag behöver för att förändra. Vad jag vill förändra.

Ibland blir jag lite klokare av nattens tankar. Då tänker jag att jag, där och då, borde skriva ner allt som snurrar, för att bena upp senare. Så har det inte blivit. Men jag tror att helt enkelt tänka tankarna, och funderar där i sommarnatten, har bringat lite klarhet.


Vad upptar dina tankar när du lämnar utrymme för annat än vardagspraktikaliteterna?


.

Kommentarer

Postat av: Jag och mina små

Publicerad 2010-08-03 20:32:56

Hej!

Skriver här trots att det inte handlar om inlägget eftersom jag inte hittade din mailadress.



Vad sägs om att ta det där glaset med vin på stan någon gång denna vecka? Jag är barnfri fram till söndag (förutom fredag då M fyller år). Maila mig om du har lust så bestämmer vi mer.



//Linda

Postat av: Kompisen C

Publicerad 2010-08-03 20:51:51

Hej och välkommen tillbaka! förutom vardagsbestyren tänker jag på hur allting hänger ihop. hur många av alla vattenmolekyler man någonsin druckit som varit inuti andra människor (vilka???) till exempel.

Grubbla inte för mycket på veckovisa boendet som är runt hörnet. För barnens skull blir det lugnare med färre uppbrott. Jag tror att du kommer att undra hur du hann med alla omställningar som det innebär att byta barn så ofta, och så får du en massa bra tid som du förut använde till att packa och packa upp och skicka med och ha hand om en massa kläder och saker. kram!

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-08-03 22:02:44

@Linda - mailar dig!



@C - vattenmolekyler som varit inuti andra människor?? så långt har jag inte tänkt förut.. Jag ska försöka tänka positivt kring veckovisa boendet, det har du rätt i. Men vad gäller E våndas jag, jag ser ju hur himla mycket som händer i hennes liv på en vecka. 3 på landet har utvecklat henne enormt! kram

Postat av: kiki

Publicerad 2010-08-03 23:13:18

Kul att se dig här igen!

Jag funderar och analyserar massor över hur man blir som man är. Vad som påverkar. Hur andra människor beter sig, och hur det kunde bli så. Plats i syskonskaran, självkänsla, mod, kärlek... Grottar ner mig alldeles galet mycket ibland, och hamnar i denna typ av diskussioner med folk jämt just nu... :)

Stor kram på dig!!

Postat av: Trollet

Publicerad 2010-08-04 00:01:20

Just precis nu försöker jag att inte tänka alls, mest göra och en del känna. Jag har fastnat i en del tankar. Det sitter riktigt hårt. Som vad jag ska bli när jag blir stor till exemepel. Och när blir jag stor?

Postat av: Stina

Publicerad 2010-08-04 12:38:51

Ungefär detsamma som du har funderat på. Jag tänker fortfarande ganska mycket på det som har varit, hur det har kunnat bli så, på vad som hade kunnat göras annorlunda. På vem jag vill vara, hur jag ska bli den människan. Vad jag vill nu, vad jag innerst inne tänker och tycker. Och på hur jag ska kunna leva utifrån det. Och en stor del av tankarna går till barnen, funderar på deras framtid, på hur jag kan göra och stötta dem, hur det ska gå, deras ev. problem som de har för stunden och så.



Men sammanfattningsvis så upptas nog största delen av mina tankar, när de får fritt spelrum, på hurdan människa jag vill vara, vad som finns i mitt innersta och hur jag ska vara för att leva utifrån det.



Kram!

Postat av: Åsa

Publicerad 2010-08-04 20:05:19

Oj oj.. en intressant fråga. Men stor.

När vardagsbruset går över kommer mkt tankar..

Innan så tänkte jag mkt på folks reaktioner på mig, och hur jag reagerat på deras.. men det var när jag lärde känna mig själv.

Nu funderar jag på.. Varför. Som ett treårigt barn som undrar varför om allt. Varför är himlen rosa? Varför kramar jag inte alla mina kompisar? Varför låter alla Vinnerbäcks låtar likadant? Låter alla Vinnerbäcks låtar likadant? Varför tycker omgivningen automatiskt synd om en ensam mamma? Varför är märkeskläder finare



Högt



Lågt.

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-08-11 07:44:33

@ Kiki - att ha dessa tankar i diskussion kan iaf ge lite andra synvinklar. Grubblar man mest själv, som jag gjort, så fastnar man lätt. Kram



@ Trollet - lätt att fastna i samma tankar som tidigare...



@ Stina - ja, barnen upptar stor del av mina tankar. Det är svårt att sätta sig in i hur de kan ha det med hela situationen, och de är inte alltför talföra i frågan. Kram



@ Åsa - många varför i livet :) Ibland skulle jag vilja vara liten igen, när varför-frågorna är mer konkreta. Och inte alla dessa djuplodande funderingar som totalt är utan svar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela