Ett stenkast från Fyndet

- inte långt från Mitt i Fågelsången

8760 timmar

Publicerad 2010-12-27 08:01:20 i Ny framtid - välbefinnande,


Pigge Werkelin förlorade sin fru och sina två barn i tsunamin. Igår var det exakt 6 år sedan och
med anledning av det gjorde han en reflektion i sin blogg. Jag fastnade särskilt för 4e stycket och
framåt - om att vi för det kommande året (och för alla år förresten) får oss tilldelat 8760 timmar.
8760 timmar. Absolut inte fler än så, och ödet låter oss gå ovetande till om det blir färre.

Kontentan för Pigge är att det borde vara viktigt att lägga sin tid på rätt saker, och med en halv-
timme kvar innan papprena ska in sitter jag här själv och tänker, lite bakåt, mycket framåt, och
lånar helt enkelt hans punkter rätt av. De är så sanna och jag ska verkligen göra mitt bästa för att
ha dem i bakhuvudet framgent.

  • Skit i onödiga prylar som bara suger energi, tid och pengar.
  • Avsluta dåliga förhållanden och klipp banden med kompisar som suger.
  • Satsa tid och kraft på det som får dig att må bra.
  • Res och samla på upplevelser och härliga minnen.
  • Se framåt men lär av historien.
  • Lev nu för tiden är begränsad på jorden och vi skall ändå vara döda så jävla länge.

Hur ska du använda dina 8760 timmar för året som kommer?


.

Kommentarer

Postat av: Stina

Publicerad 2010-12-27 12:01:23

Det är ungefär det jag i våras bestämde mig för, och försöker ha som min bas. 2011 ska dessa nya timmar ägnas än mer renodlat till att göra det bästa av livet, 2010 var svärtat av andra saker också.



Kram!

Postat av: FixarFarsan

Publicerad 2010-12-27 15:50:18

Jättebra inlägg - en påminnelse om att livet inte går i repris..



Gäller att påminnas om det rätt ofta eftersom man lätt hamnar i ekorrhjulet som snurrar allt fortare och ofta kring onödiga saker..

Postat av: Åsa

Publicerad 2010-12-28 08:25:37

En underbar påminnelse.. Och saker man borde säga sig varje dag. Jag vill bara lägga till en sak:



Stanna upp och se allt det vackra du omger dig i din vardag.



Det är något alltför många glömmer och drömmer sig bort när så mkt perfektion finns... runtom dem

Postat av: Ett stenkast från Fyndet

Publicerad 2010-12-28 21:41:26

@Stina - ja, 2011 ska verkligen ha fokus på att må bra och göra det bästa av vardagen (som ju är livet) - inte vänta på att något annat ska hända. Ska ge mig i kast med en bok om Mindfulness, så ska jag försöka bli mer närvarande...



@FixarFarsan - ja, man måste nog påminna sig!



@Åsa - tack för ditt tillägg!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

alacs

Mamma till 3 halvtidsboende älskade ungar (10, 9, 3.5). Jobbar som affärssystemskonsult. Periodare vad gäller träning. Älskar vitt. Svag för mörk choklad. Skriver om tankar kring barnen, vuxenlivet, betraktelser i vardagen, med inslag av resor, inredning (sällan just nu) och skilsmässan (inte heller så ofta), eller snarare konsekvenser av den samma.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela